La primera setmana de rebaixes al transport públic s'ha saldat amb gairebé 11 milions de validacions, segons les dades oferides aquest dimecres per l'Autoritat del Transport Metropolità (ATM). Concretament, s'han registrat 10,9 milions de validacions entre el 3 i el 9 de setembre entre els quatre principals operadors ferroviaris: TMB; FGC, Renfe i TRAM. Es tracta d'un increment de passatgers fins a nivells prepandèmics, malgrat que caldrà esperar al gener per veure si la recuperació de la demanda "és transitòria o definitiva".

Així ho ha dit el director de l'organisme, Pere Torres, que també ha reclamat un fons extraordinari per fer front als sobrecostos energètics que no s'han repercutit i que poden representar entre 160 i 180 milions d'euros el 2022. D'altra banda, ha pronosticat que les bonificacions "difícilment" es retiraran abans de les eleccions municipals del 2023. En cas de complir-se el pronòstic, prendrien força les acusacions de Jordi Puigneró sobre que els descomptes són una mesura populista.

Més títols integrats a TMB i FGC

En qualsevol cas, l'operador ferroviari que més s'apropa a nivells prepandèmics és FGC: se situa a només un 0,78% de la demanda. TMB registra un 1,17% menys que abans de la covid, mentre que TRAM assoleix una diferència del 2,50% de passatgers respecte del 2019. En canvi, Renfe es manté més allunyat que la resta d'operadors ferroviaris, amb una diferència del 7,91% comparat amb xifres d'abans de la pandèmia. Tot plegat constata l'augment general de la demanda si es compara amb l'any 2021: un 30,40% més a TMB, un 30,52% més a FGC, un 26,73% a Renfe i un 25,68% més a TRAM.

La creació de l'abonament recurrent ha provocat una davallada en l'ús de títols integrats a Rodalies. I ho ha fet a favor dels títols propis, de l'ordre de gairebé el 50% de les validacions respecte del 2019. La resta d'operadors ferroviaris han incrementat lleugerament el nivell de validacions amb títols integrats aconseguit abans de la pandèmia del coronavirus. Parlem d'un 0,66% més a TMB, un 0,43% més a FGC i un 0,36% més a TRAM. També cal destacar que en la primera setmana de rebaixes al transport públic s'ha observat un increment de venda de títols integrats en els dos operadors ferroviaris majoritaris. L'augment més significatiu és amb la T-jove, que incrementa fins en un 360% a TMB i en un 300% a FGC. Així és com es constata el desplaçament clar de títols integrats, des de la T-casual als abonaments T-usual i T-jove atribuïble als descomptes.