D'igual manera que els aires condicionats s'han d'instal·lar a l'hivern i les calderes a l'estiu, i malgrat el pic d'onada de calor, l'Ajuntament de Barcelona ha presentat aquest dijous els primers detalls de la il·luminació de Nadal 2026, no per la necessitat de prendre una mica d'aire fresc sinó més aviat pel fet que ja aquests dies es publiquen els contractes de licitacions, que demanen el seu temps per poder fabricar les noves il·luminacions, ja que un any més, Barcelona estrenarà llums en alguns carrers i mantindrà dissenys en altres, pel fet que la norma és aprofitar-los aproximadament uns quatre anys. Entre les novetats més destacables hi ha els nous llums d'autor previstos per dos espais concrets, la Rambla Prim i el passeig Maragall.
Cal tenir en compte, a més, que Barcelona ostenta enguany el títol de Capital Europea de Nadal 2026, fet que reclama un sobreesforç en una il·luminació que l'any passat va tenir un gran èxit però també una certa polèmica en els llums del carrer Aragó, que enguany repetiran. En tot cas, en la presentació de la il·luminació, la tinenta d'alcaldia de Promoció Econòmica, Raquel Gil, ha posat èmfasi en el "model mediterrani", probablement allunyat d'il·luminacions atlàntiques pensades més per enlluernar que per posar llum als dies més intensos de l'hivern. Tot plegat s'engloba en el concepte de "Barcelona Festival de Llums de Nadal" estrenat el 2025, que enguany oferirà 130 quilòmetres de carrers il·luminats —el 2025 en van ser 126—, amb un pressupost de 4,6 milions d'euros, un 65% procedents de la taxa turística.
En tot cas, un tret distintiu d'aquest model Barcelona és la potenciació dels llums d'autor: "Nosaltres som una ciutat que ha sigut i és capdavantera en temes de disseny i això ho hem intentat també plasmar amb la il·luminació de les llums perquè tinguin una referència també territorial i cultural", ha apuntat Gil. Així, a través d'un concurs amb ADI-FAD, ja s'han aprovat noves il·luminacions, amb propostes de Hey Studio per a la Rambla Prim i de Jordi Canudes & Ingrid Picanyol per al passeig Maragall, que aspiren a repetir l'èxit del 2025 amb els llums d'SMLXL al carrer Aragó. Precisament, arran de la polèmica d'aquells llums, pensats preferentment per als conductors, Gil ha apuntat que tot i mantenir-los, han estat objecte de reflexió, recordant que a partir dels dibuixos de les noves il·luminacions, "han estat atentes a aquestes reflexions i han fet plantejaments que potser donen aquesta resposta a aquesta visió".
El retorn dels galets
Una altra novetat és la recuperació del patrimoni creatiu lumínic amb la tornada del Galet, dissenyat per Ramon Bigas, figura clau del disseny industrial català, com a element molt propi de Nadal a Barcelona i que s’ubicarà en tretze mercats de la ciutat, i a la plaça de Sant Miquel. així mateix, s'estrena una il·luminació col·laborativa amb escoles, amb un projecte que preveu la projecció de dibuixos nadalencs de l’alumnat de primària i secundària del districte a l’espai públic del Mercat de la Marina. Es tracta d’una prova pilot en aquest barri del districte de Sants-Montjuïc, on participaran 97 alumnes de les escoles de l’Escola CEE Guru, l’Escola Pràctiques, la FEP Sant Medir i l’Institut Consell de Cent.
També tornaran a organitzar-se itineraris temàtics de llums als deu districtes de la ciutat, per fer valdre les propostes d’il·luminació nadalenca: les rutes dels comerços emblemàtics, rutes per les fonts il·luminades, els eixos comercials, les propostes d’autor, i els aparadors creats per les escoles de disseny a tres districtes de la ciutat: les Corts, Sarrià-Sant Gervasi i Sant Martí. En aquest apartat, també es manté i s’amplia la il·luminació de façanes dels mercats municipals. Enguany s’incorporaran amb noves propostes d’il·luminació el mercat de l’Abaceria (Gràcia) —que ja haurà reobert— i Montserrat (Nou Barris), que passaran les primeres festes de Nadal als mercats renovats i estrenen enguany il·luminació de façana per Nadal. Se sumen als mercats del Clot (Sant Martí) i de la Vall d’Hebron (Horta-Guinardó), que van comptar l’any passat amb il·luminació nadalenca a les façanes.
Finalment, “Barcelona Llums de Nadal” arribarà a tots els districtes de la ciutat. L’enllumenat és clau per contribuir a l’impuls i dinamització del comerç local de la ciutat durant les festes de Nadal, i l’Ajuntament i les associacions i eixos comercials coincideixen a veure’l com una de les mesures més efectives per fomentar les compres en el comerç de proximitat. Per això, enguany s’il·luminaran 130 quilòmetres d’espais amb llums, en col·laboració amb els comerciants de la ciutat, mantenint el creixement de l’any passat. L’Ajuntament il·luminarà enguany de nou els carrers de la Ronda Sant Pere, Balmes, plaça Urquinaona, Rambles, i avinguda del Paral·lel, que enguany per primer cop comptarà amb la totalitat de la via il·luminada.
També aquest Nadal més d’una cinquantena de fonts ornamentals de la ciutat se sumaran a la il·luminació nadalenca, amb fonts ornamentals il·luminades a tots els districtes. Tindran dissenys de llums especials per la campanya de Nadal, i entre altres fonts s’il·luminaran les de la plaça de la Mercè, la plaça Karl Marx, el Llac de la Nova Icària, la plaça Francesc Macià, la plaça Verda de la Prosperitat, Can Mantega, o la Cascada de la Ciutadella, entre altres. Tot plegat, una feina que justifica que se'n comenci a parlar en ple estiu i amb els termòmetres marcant rècords històrics. Pensar en Nadal, si més no, ja fa pensar en el fred.
