Quan fa un any, a principis de desembre del 2024, quan va morir el llibreter Josep Morales, els pitjors temors es van disparar sobre la supervivència d’un dels pocs establiments històrics que sobreviuen al carrer Ferran de Barcelona. Morales era el propietari i alma mater de la Llibreria Sant Jordi, un reducte de cultura en un carrer que perd la memòria i cada cop més adotzenat entre pubs irlandesos, botigues de souvenirs, carcasses de mòbils i algun espai especialitzat en productes cannàbics. En queda poc de l’històric comerç del carrer Ferran —la pròxima botiga de Belles Arts Ferran i poca cosa més— però de vegades es produeixen els miracles i, tot i el perill de convertir-se en un establiment més dedicat al turisme, aquest dimecres, la Llibreria Sant Jordi ha renascut.

Creure en miracles potser és una de les poques opcions que queden als barcelonins que recorden una ciutat prèvia al parc temàtic en que s’ha convertit, i miracle de primera categoria és que un local del carrer Ferran, al rovell de l’ou de la ciutat, continua com a llibreria, encara que ara tingui un contingut més generalista mentre que l’antiga Llibreria Sant Jordi estava dedicada, fonamentalment, a l’art. En tot cas, el gest s’ha d’agrair a l’empresari Rafa Serra i a Cristina Riera, viuda de Morales, els quals han sumat esforços per reobrir la llibreria com a espai de cultura viva que inclou, com al·licient extra, un petit espai de degustació en el que era la rebotiga del local.

Recuperem una de les llibreries més maques de Barcelona”, ha apuntat Serra en un acte d’inauguració en el que la llibreria ha quedat petita, al mateix temps que ha anunciat que el nou establiment  —que manté l’essència, el model i fins i tot el mobiliari de l’anterior, tot i que també s’hi han fet obres d’adequació— disposarà d’una llicència de cultura viva, amb la voluntat que a la llibreria “hi passin coses”, com ara una quarantena d’activitats culturals al llarg de l’any, entre les quals presentacions de llibres o sopars d’art. “Volem que aquest model sigui sostenible i que d’aquí a uns anys puguem seguir aquí”, ha apuntat Serra, que ha recordat que “rendibilitzar un local de lloguer al carrer Ferran no és fàcil”.

Els escriptors Carlota Gurt i Jaume Clotet han participat en la reinauguració del local en qualitat de “padrins de llibreria”, una categoria laboral de nou encuny que, d’alguna manera, representa l’esperit de la Sant Jordi, és a dir, la implicació del món cultural per encomanar la ciutadania d’aquesta necessitat de ser usuaris i clients d’establiments com aquest. “Aquí hi haurà coses que facin ganes de venir”, ha apuntat Gurt, que ha destacat  la importància de mantenir el negoci al carrer Ferran “entre empanades, sushis i carcasses”, mentre que Clotet ha recordat que el de Ferran, “no és un carrer qualsevol, és el que connecta el poder polític amb el Liceu” i apuntant que l’esforç dels nous gestors “té molt de valor pels que veiem una ciutat que es degrada cada dia”.

20251210 inauguració llibreria Sant Jordi / Foto: Montse Giralt
Interior de l'establiment en la primera jornada de la reobertura, amb gran èxit de públic aquest dimecres al vespre malgrat les reduïdes dimensions del local / Foto: Montse Giralt
20251210 inauguració llibreria Sant Jordi / Foto: Montse Giralt
D'esquerra a dreta, els escriptors i padrins de la llibreria Jaume Clotet i Carlota Gurt i l'empresa Rafa Serra, nou propietari i gestor de la Llibreria Sant Jordi  / Foto: Montse Giralt
20251210 inauguració llibreria Sant Jordi / Foto: Montse Giralt
El fons de la nova Llibreria Sant Jordi manté un espai per als llibres d'art però també ofereix producció literària més generalista, tant en català com en altres idiomes / Foto: Montse Giralt
20251210 inauguració llibreria Sant Jordi / Foto: Montse Giralt
Un detall de la nova llibreria, una bossa amb el logo i el nom de la Llibreria Sant Jordi / Foto: Montse Giralt
20251210 inauguració llibreria Sant Jordi / Foto: Montse Giralt
Al final del petit establiment, on hi havia la rebotiga, s'ha recuperat l'antiga cuina i s'ha disposat un petit espai de degustació . El nou estalbiment disposa de llicència de cultura viva, que li permetrà realitzar uns quaranta actes culturals l'any / Foto: Montse Giralt

Tot plegat, la Llibreria Sant Jordi reobre portes al carrer Ferran, com un oasi cultural però també com una forma de resistència local a una massificació que fa que els carrers de la ciutat sigui cada cop més semblants als de qualsevol altre capital global i que fan que Barcelona conservi, encara, alguna espurna de supervivència… resistència… esperança?

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!