El Tramvia Blau de Barcelona és un sistema de transport històric que circula per l’avinguda Tibidabo i que està fora de servei des de l’any 2018, amb la vista posada a un pla de reforma integral que, en el millor dels casos, implicarà l’inici d’obres a finals del 2027 i el seu acabament, presumiblement, a principis de la propera dècada. En tot cas, l’anunci d’aquest encarrilament del retorn del Tramvia Blau per part de l’alcalde, Jaume Collboni, es va fer des de les cotxeres, situades al carrer de Bosch i Alsina, on es van poder veure els set cotxes conservats, tots de color blau menys un. A que treu cap aquesta evident discrepància cromàtica? Per què hi ha un Tramvia Blau de color vermell?

 

L’existència d’un cotxe del Tramvia Blau de color vermell té una explicació històrica que comença per una evidència, originalment, aquest vagó de color vermell no formava part del servei regular d’aquesta línia tan específica, sinó que formava part d’una altra línia en servei per Barcelona entre 1906 i 1963. De fet, la seva numeració original, 129, no correspon a la del Tramvia Blau. Ara bé, com estava en prou bon estat, l’any 1989 es va restaurar completament aprofitant el xassís del vehicle número 9 del Tramvia Blau que havia estat donat de baixa i es va integrar al servei d’aquest transport tan emblemàtic. Això sí, sense canviar el color vermell original.

Un model per a l’estiu

Una altra especificitat d’aquest model és que es tracta d’un cotxe tipus jardinera, és a dir, obert i sense finestres, un tipus de model pensat per als mesos d’estiu, ja que permetia una millor ventilació, a més d’oferir millors unes vistes que a través de les finestres. De fet, és el mateix principi dels autobusos jardinera de l’actual servei de Bus Turístic. En el seu moment, aquests vehicles eren molt populars, per la seva forma, però també perquè indicaven l’arribada del bon temps. A més, habitualment eren utilitzats en les línies que es desplaçaven cap a les platges de la Barceloneta. 

Precisament, aquesta característica estiuenca a més del seu color vermell converteix aquest cotxe en un dels models més singulars del Tramvia Blau, un servei que forma part de la memòria col·lectiva dels barcelonins que, com els altres cotxes conservats, de moment dorm el son dels justos a les cotxeres. Cal tenir en compte que actualment hi ha set cotxes preservats, dels quals quatre tornaran al servei un cop s’hagi fet la gran rehabilitació pendent. Confiem que un d’aquests quatre cotxes que tornin a circular sigui el singular Tramvia Blau… de color vermell.

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!