Aquest dilluns 8 de gener marca l’inici de cinc obres a la ciutat de Barcelona que provocaran afectacions de diferent consideració, amb talls de circulació de trànsit i canvis en el transport públic. Es tracta de les dues obres relacionades amb els Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya, la primera és la de l’L8 a Gran Via amb Compte Urgell i la segona, les obres de connexió de les línies d’FGC del Vallès i el Baix Llobregat. També les obres de l’L9 del metro a Mandri, la reurbanització de la ronda de Sant Antoni i la instal·lació dels nous ascensors a les estacions de metro del passeig de Gràcia
Cinc anys per allargar l'L8 dels Ferrocarrils
La que tindrà més durada en el temps, amb una inversió prevista de 300 milions d’euros, és la que ha de permetre allargar l’L8 dels Ferrocarrils de la Generalitat i connectar la plaça d’Espanya amb Gràcia, que implica obrir un gran forat a la Gran Via entre els carrers de Llança i Vilamarí, on ha d'entrar una tuneladora que obrirà quatre quilòmetres de túnel. Els treballs es preveu que durin cinc anys i generin incidències a la Gran Via, al carrer del Comte d’Urgell i a la travessera de Gràcia, on s’obriran els pous per a les tres estacions noves: Hospital Clínic, Francesc Macià i Gràcia.
A la Gran Via la circulació es mantindrà amb cinc carrils d’entrada, com fins ara, però per encabir-los s’ocuparà la mitjana, destinada als vianants, del costat muntanya. Entre els carrers de Llança i Vilamarí és on s’obrirà un gran forat de 100 metres de llarg per 20 d’ample que permetrà muntar la tuneladora, que es preveu que estigui treballant fins a finals del 2025. El túnel tindrà 9,2 m de diàmetre i estarà situat a una profunditat d’entre 15 i 50 metres, passant per sota d’un túnel de l’AVE, un de metro, dos de Rodalies i un dipòsit pluvial. Els treballs també tindran una incidència important al carrer del Comte d’Urgell, tot i que s’hi garantirà el pas del trànsit en tot moment. A banda, les obres també afectaran el Parc de Joan Miró, però menys del que s’havia previst inicialment. Paral·lelament a la construcció del túnel també es faran les estacions, que se situaran a Comte d’Urgell / Rosselló, Comte d’Urgell / Buenos Aires i travessera de Gràcia / Via Augusta. A cada una, caldrà obrir-hi un pou que permeti connectar el vestíbul amb les andanes i, a més, al carrer del Comte d’Urgell amb Consell de Cent s’hi construirà una sortida d’emergència.
🤔 No vas poder assistir a la sessió informativa per les obres de l'L8 que es va fer a @Bcn_Eixample?
— Barcelona Mobilitat (@BCN_Mobilitat) January 8, 2024
🙋🏻♀️ No et preocupis, ho tornarem a explicar!
📆 Aquesta tarda
🕢 18:45 h
📍 Auditori del Centre Cívic Urgell (c. del Comte d'Urgell, 145)
Inscriu-t'hi: https://t.co/u3b5Yj7s44 pic.twitter.com/q66UwNhY8r
Connexió d’FGC del Vallès i el Baix Llobregat
Les obres per unir les dues línies del Vallès i el Baix Llobregat de Ferrocarrils de la Generalitat comencen aquest dilluns i suposaran la construcció d'un túnel de 4 quilòmetres que sortirà de l'estació de Plaça Espanya, passarà per dues estacions noves i arribarà fins a Gràcia. Les dues estacions noves seran Hospital Clínic i Francesc Macià. Tant l'estació de Gràcia com la de Plaça Espanya es remodelaran. A més, també es construiran tres sortides d'emergència de túnel a carrer. La connexió entrarà en servei a partir del 2029 i costarà 412 milions d'euros. Segons la Generalitat, amb aquests canvis es guanyaran prop de 15 milions d'usuaris nous anuals. Segons Ferrocarrils, les noves estacions facilitaran l'intercanvi amb l'L5 del metro, el tramvia i altres línies dels FGC. Les obres d'unió de les dues línies suposaran inspeccionar més de 13.500 habitatges, locals i garatges. L'objectiu, segons indica el Departament de Territori, és garantir als propietaris "un document fidel del seu estat". Aquestes inspeccions es faran al llarg de la primavera.
Mandri, fins el setembre del 2015
Un altre obra de gran importància és la que implica el tall del carrer Mandri, entre el passeig de la Bonanova i el carrer Bigai, per excavar el pou de la futura estació de Mandri de les línies L9 i L10 del metro de Barcelona. Es preveu que les obres durin fins al setembre del 2025. Durant aquests 21 mesos, tant l'accés com la sortida del carrer de Mandri per la cruïlla amb el carrer de Bigai estaran habilitats únicament per al veïnat que hagi d'accedir als aparcaments, així com a vehicles d'emergència i serveis. L'espai per a càrrega i descàrrega d'aquest tram es traslladarà al tram anterior del mateix carrer: la cruïlla de mar amb el carrer de Maó. També es traslladaran els contenidors de la zona afectada. El trànsit en sentit baixada es desviarà pel passeig de la Bonanova i els carrers de Muntaner i de Bigai. En sentit pujada, la desviació recomanada és per la ronda del General Mitre i pel carrer Ganduxer, o bé pel carrer de Maó, el carrer de Ganduxer i el passeig de la Bonanova. Les quatre línies de bus V13, N8, V11 i 70 també queden afectades i es desviaran del seu recorregut habitual.
❌ A partir del 8 de gener, tall total de la circulació al carrer de Mandri, a @Bcn_SSTG, per les obres de l'estació de l'L9 i L10 de #metrobcn.
— Barcelona Mobilitat (@BCN_Mobilitat) January 4, 2024
📍 Entre el pg. Bonanova i el c. Bigai.
🚍 Afectacions a les línies de #busbcn V13, N8, V11 i 70.
ℹ️ https://t.co/NR0lljD75L pic.twitter.com/2S58hLZxtN
Reurbanització de la ronda de Sant Antoni
Les obres de la reurbanització de la ronda de Sant Antoni duraran 16 mesos i costaran 11,6 milions d'euros. El projecte contempla, per una banda, urbanitzar la ronda d'Urgell a Villarroell i de Villarroel a Floridablanca. I, més tard, intervenir al carrer Tamarit i la renovació de la plaça del Dubte. L'objectiu és guanyar espais de vianants i més zones verdes, amb la plantació de 46 arbres nous (de manera que n'hi haurà uns 150). L'espai entre Villarroel i Floridablanca serà una nova plaça de plataforma única, completament pacificada i lliure de vehicles, que s'unirà amb la plaça del Pes de la Palla, on s'instal·larà una nova àrea de joc infantil.
Pel que fa al transport públic, es preveu un carril bus exclusiu de baixada des de Villarroel i fins a Comte d'Urgell, que eliminarà el pas del bus contra direcció que hi ha actualment pel carrer del Comte d'Urgell. El carril bus estarà situat al costat del cordó de càrrega i descàrrega, que finalment se situarà a la banda del districte de Ciutat Vella d'acord amb la petició dels comerciants de la zona. Les bicicletes podran circular per tot l'àmbit mantenint la prioritat de pas dels vianants.

Nous ascensors a l'estació de passeig de Gràcia
A l'estació de metro de passeig de Gràcia s'hi afegiran 4 ascensors nous per poder enllaçar amb les línies L3 i L4 sense haver de pujar i baixar escales. La inversió prevista per a aquest projecte és de 4,8 milions d'euros i les obres duraran més d'un any. Fer-ho implicarà afectacions a les voreres, en els trams afectats, i també en una part del lateral de la Gran Via, entre Pau Claris i el passeig de Gràcia, per la banda de mar. Totes aquestes obres conviuran amb les que ja estan en marxa a la Diagonal de Barcelona per allargar el tramvia fins al carrer Bailèn. Els treballs per connectar les línies del Trambaix que van començar fa un any podrien estar acabades al març, tot i que el servei no es posarà encara en marxa, perquè abans s'hi faran proves durant gairebé sis mesos.