Tret de sortida a les obres que hauran de transformar la mobilitat de l'entorn de l'Estació de Sants, com a pas previ a la renovació de l'estació, que arrencarà a principis de 2024 i amb la qual es preveu convertir en un edifici sostenible, lluminós i integrat al barri. Els treballs que s'han iniciat aquest dimecres es duran a terme de manera progressiva, i són necessaris perquè ADIF pugui posar en marxa la primera fase de les obres, que s’allargarà fins al 2026, i que inclouran l’ampliació del vestíbul del costat de la plaça Països Catalans i la posterior restitució de la plaça. Ja de cara a la segona fase, s'haurà d'abordar el trasllat de l’estació d’autobusos i la remodelació dels entorns i de la plaça de Joan Peiró. 

Adaptació de la mobilitat

L'Ajuntament de Barcelona impulsa l'adaptació de la mobilitat de l'entorn permetrà traslladar el trànsit motoritzat de la banda muntanya a la banda mar de l'estació. Així doncs, es preveu concentrar tota la mobilitat rodada a la banda de mar i així deixar la banda muntanya per a l'ús de vianants i bicicletes. Els treballs que comencen aquest dimecres duraran fins a la primavera de 2024 i se centraran principalment en tres àmbits: zona sud de l’estació, a tocar del parc de l’Espanya Industrial; a nova cruïlla amb Com de Bell-lloc – plaça de Joan Peiró, i la confluència dels carrers Numància, Tarragona, avinguda Roma i Provença. 

La primera fase s'adaptarà una part de l'espai de vianants del costat mar de l'estació, des del carrer del Vallespir fins al carrer Tarragona, per convertir-lo en un carril de trànsit de doble sentit de circulació, amb un carril bus per cada sentit. En el tram de passeig de Sant Antoni, entre la plaça de Joan Peiró i Comtes de Bell-Lloc, es demolirà la vorera actual i es faran obres per construir un nou tram que connecti amb l’espai ocupat per l’actual vorera de vianants de la banda mar de l’estació. Aquestes obres suposaran l'ocupació d'un dels 2 carrils. A la zona entre Comtes de Bell-Lloc i el carrer Tarragona, es faran tasques per adequar l'espai actual com a via de circulació. Per últim, la darrera fase inclou diverses intervencions a la zona de la confluència entre els carrers Numància, Tarragona, avinguda Roma i Provença per rectificar l’actual traçat de circulació i redirigir la mobilitat de cara al futur. Pel que fa al transport públic, la parada de bus de les línies 115, H10 i V5 es desdoblarà en dues: una situada al passeig de Sant Antoni per a les línies 115 i H10, i una segona parada per a la V5 a l’inici del carrer Comtes de Bell-lloc. 

Ampliació del vestíbul

Un cop s'hagin acabat les primeres actuacions, es redirigirà el trànsit cap al costat mar i el costat muntanya quedarà alliberat del trànsit de vehicles. A partir d'aquí, ADIF podrà començar les obres d'ampliació del vestíbul i l’obertura dels nous accessos a les dues façanes, com als dos grans passos per a la transformació de l'estació de Sants. Mentrestant, l'Ajuntament podrà adequar l'estació d'autobusos i del carrer Viriat i així facilitar l'avançament dels treballs d'ampliació del vestíbul. L'espai recuperat també serà destinat a l'ús de vianants i bicicletes 

La transformació prevista per ADIF permetrà que es pugui accedir a l'estació per totes les façanes i travessar-la en qualsevol direcció. Als voltants de la nova estació, els vianants tindran un 85% més d’espai, incloent-hi la plaça dels Països Catalans, que es renovarà i passarà a estar envoltada de verd.