unnamed (2)

 

Nou pas decisiu per la unió del Trambaix i el Trambesòs. El conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, i la tinenta d'alcalde d'Ecologia, Urbanisme i Mobilitat de Barcelona, Janet Sanz, han firmat un protocol de col·laboració per impulsar el projecte i establir els rols que tindran les administracions implicades: la Generalitat, l'Ajuntament de Barcelona i l'Autoritat del Transport Metropolità (ATM). La decisió és transcendental perquè suposa que, tot i que la Generalitat és la principal responsable del sistema ferroviari de Catalunya, el Govern delega la planificació, l'ordenació i la concessió de la unió dels tramvies a l'ATM. D'altra banda, el document estableix que serà l'Ajuntament qui decideixi el traçat.

“Per a nosaltres potenciar un transport públic sostenible és una prioritat bàsica i essencial”, ha afirmat el conseller Rull, que ha explicat que es cercaran les millors opcions tècniques per fer possible aquesta connexió “en un termini raonable”. Sobre els temps, Sanz ha assegurat que el protocol “accelera els ritmes de treball" per avançar en el projecte i ha assegurat que és una aposta per la mobilitat sostenible i la reducció de la contaminació a la ciutat.

L'aposta de Colau

La unió dels tramvies ha estat una prioritat del govern barceloní des de l'arribada de Colau a la plaça Sant Jaume. L'aposta de l'equip de Barcelona en Comú és fer la connexió a través de la Diagonal entre Francesc Macià i Glòries, el que suposaria una millora de la mobilitat entre nou municipis: Sant Feliu del Llobregat, Sant Just Desvern, Sant Joan Despí, Cornellà del Llobregat, l'Hospitalet del Llobregat, Esplugues de Llobregat, Sant Adrià del Besós, Badalona i Barcelona.

No obstant, no ha estat l'alcaldessa de Barcelona qui ha obert la polèmica sobre la connexió. Va ser el 2005 quan el conseller de Política Territorial i Obres Públiques, Joaquim Nadal, va anunciar l'inici dels estudis per la unió. L'aleshores alcalde de Barcelona, Joan Clos, no ho va veure amb bons ulls. L'any 2010, durant el mandat de Jordi Hereu, es va realitzar una consulta popular en què els veïns van rebutjar el projecte i va obrir una crisi de govern. Quatre anys després, ja amb l'Ajuntament en mans de Xavier Trias, es va reformar l'avinguda Diagonal entre Francesc Macià i Passeig de Gràcia per un cost de 19 milions d'euros. Aquesta remodelació recent podria tenir els dies comptats si el consistori aprova la connexió dels tramvies.