Cada any, les prestatgeries dels supermercats i les grans superfícies estan més atapeïdes de productes d'alimentació de tota mena i procedència. Aliments que independentment del preu que costin, poden ser més o menys saludables, però que cada vegada es mostren més atractius a ulls del consumidor.

Malgrat el creixent corrent dels qui estan preocupats pel que mengem ―per això l'auge dels productes ecològics, entre d'altres―, el cert és que a les grans superfícies i als comerços de barri ens podem trobar amb moltes referències de les quals no sabem gaire pel que fa a la conveniència per a la nostra salut.

Per això, l'arribada de Yuka als nostres mercats d'aplicacions és una gran notícia. Yuka és una app que es va fer realitat a França el 2017 gràcies a l'enginy de tres joves francesos que se sentien frustrats per no poder distingir els aliments saludables dels que no ho eren a l'hora de fer la compra.

Només un any després d'haver sortit al mercat, més de sis milions de francesos ja confiaven en Yuka, convertint-se així en una eina imprescindible per a moltes famílies cada vegada que van al supermercat. Tant, que va arribar a ser la sisena aplicació més descarregada per part dels francesos.

Què és Yuka

Es tracta d'una aplicació gratuïta, que està disponible per descarregar tant per a iOS com per a Android, que escaneja les etiquetes dels productes per conèixer l'impacte que pot produir cada un d'ells segons els ingredients que continguin.

Per poder utilitzar-la només cal obrir l'app i passar el lector pel codi de barres de l'article. A partir d'aquí Yuka et mostra en un moment la seva avaluació del producte des del punt de vista de la seva salubritat. Per fer-ho més reconeixible en un cop d'ull, Yuka utilitza els clàssics colors d'un semàfor (vermell, ambre i verd) per indicar quin és el resum de la seva avaluació. Així mateix, mostra els qualificatius de dolent, mediocre, bo o excel·lent, com a acompanyament de paraula als colors referits.

Yuka captura de pantalla

En quins paràmetres es basa Yuka

Yuka té en compte tres aspectes per oferir les seves conclusions a l'usuari respecte al producte que desitja conèixer millor. Són els següents:

  • La qualitat nutricional de l'article. Per a això té en compte elements com el sucre, la sal, les calories, la fibra, les proteïnes i els greixos saturats, entre d'altres. Aquest primer aspecte té un pes del 60% en la valoració final que en fa Yuka.
  • Els additius. Analitza la presència dels additius en el producte i el risc associat que poden comportar. Aquest segon aspecte representa el 30% de la valoració final.
  • La condició de producte eco. Si està considerat com un producte ecològic i, per tant, porta l'etiqueta ecològica europea a l'envàs, Yuka sumarà un 10% més a la seva nota final.

Finalment, es pot destacar que Yuka no només serveix per valorar productes alimentaris sinó que està també pensat per resoldre dubtes sobre productes cosmètics, sempre tan polèmics per la composició i idoneïtat per al consumidor.