Es parla molt dels avenços en els transports terrestre i aeri per reduir la contaminació i tornar-los més sostenibles amb el medi ambient, i no tant en el marítim. La indústria també està evolucionant perquè les embarcacions no siguin tan contaminants, aprofitant diferents tecnologies, com la captació de carboni per reduir les emissions dels vaixells un 70%.
Una altra de les opcions és implementar petits reactors nuclears (SMR, per les seves sigles en anglès). Grans companyies tecnològiques com Google i Amazon ja els estan utilitzant o tenen plans de fer-ho per proveir els seus centres de processament de dades per a intel·ligència artificial, que cada vegada són més demandants a causa de l'interès dels usuaris i les noves funcions que poden realitzar.
Fa uns dies, vam informar que les empreses europees Fincantieri, Newcleo i Pininfarina havien presentat el disseny d'un nou reactor nuclear sostenible de pròxima generació per a aplicacions marítimes en l'Exposició Internacional d'Arquitectura de la Biennal de Venècia. Sembla que aquest és el camí que seguiran unes quantes empreses, ja que el gegant holandès Allseas ha dissenyat un pla de cinc anys per integrar petits reactors modulars a vaixells offshore.
Una solució per a un transport marítim més eficient i sostenible amb el medi ambient
Allseas Group S.A. és un contractista holandès especialitzat en la instal·lació de canonades, càrrega pesada i construcció submarina. Segons els seus plans, pretén introduir rectors SMR per reduir les emissions de diòxid de carboni i oferir una alternativa a altres combustibles com l'hidrogen, el metanol i l'amoníac, que presenten algunes limitacions de subministrament i costos.
La companyia, coneguda pel seu vaixell de càrrega pesada Pioneering Spirit, assegura que l'energia nuclear ofereix "una eficiència energètica inigualable, combinant zero emissions amb un subministrament d'energia estable i escalable". Allseas se centra en el desplegament de petits reactors nuclears terrestres abans d'embarcar-se en projectes marítims.
Els SMR terrestres ajudaran a combatre els alts costos de l'energia, la congestió de la xarxa i la volatilitat del subministrament d'energies renovables. A més, aquesta mesura alleujarà la pressió sobre la xarxa en oferir energia i calor constants i lliures de carboni, mentre promou la descarbonització i augmenta la resiliència industrial i la competitivitat a llarg termini.
Stephanie Heerema, directora de projectes de desenvolupament nuclear d'Allseas, va revelar que l'objectiu de la companyia és iniciar una instal·lació de projecció per a 2030. Al principi, segurament, s'utilitzarà a terra, mentre s'esperen els detalls per al seu ús en alta mar. Va dir el següent:
Com a empresa familiar, la continuïtat i la preservació per a les generacions futures són fonamentals en la nostra manera de treballar. Ens hem forjat una reputació transformant idees audaces en solucions innovadores per satisfer les canviants necessitats de la indústria offshore.
L'empresa planeja utilitzar els petits reactors nuclears en alguns dels seus propis vaixells, però no en tots; només els que compleixin aquest propòsit. Aquesta iniciativa podria inspirar altres empreses del sector a adoptar tecnologies similars. Algunes de les embarcacions que comptarien amb ells són el Pioneering Spirit, els vaixells d'estesa de canonades Solitaire i Audàcia, i el seu vaixell de producció de minerals d'aigües profundes Hidden Gem.