Un equip d'economistes italians ha realitzat una investigació sobre com afecta la utilització de Twitter en el rendiment dels joves en els estudis. Això sí, segons els experts que han dut a terme l'estudi, l'objectiu no era dictaminar si l'ús continu dels m'agrada o els retuits afecta la destrucció de neurones o no. Un tema que han declarat que correspon als neurocientífics.

El grup d'economistes de la Universitat Catòlica del Sagrat Cor de Milà va publicar el mes de maig passat un treball d'investigació a través del departament d'Economia i Finances, i en ell conclouen que el rendiment intel·lectual, lluny de millorar, empitjora substancialment per l'ús de la famosa xarxa social.

Basen les seves conclusions en la constatació d'un comportament i un rendiment pitjor entre els joves que van estudiar durant la investigació realitzada. Segons ha declarat a The Washington Post un de responsables de l'estudi, Gian Paolo Barbetta, el treball que han dut a terme és el més gran que s'ha fet fins a la data referent al rendiment dels estudiants, amb aplicacions per a l'aprenentatge i la capacitat de retenció d'informació en altres àrees de la vida.

La investigació

Per dur a terme l'estudi, el grup d'investigadors es va centrar en una mostra de 1.500 estudiants de literatura de diversos centres d'estudis secundaris del seu país durant el curs 16/17.

Es va dividir l'alumnat en dos grups iguals perquè ambdues divisions analitzessin amb diferents eines la novel·la El difunt Mattia Pascal de Luigi Pirandello, premi Nobel de Literatura italià el 1904.

El primer grup va publicar cites del llibre i conclusions pròpies de cada alumne a Twitter, al mateix temps que comentaven a la mateixa xarxa social altres tuits dels seus companys d'aula. Tot això sota la supervisió i estimulació dels seus professors.

El segon grup va treballar d'una manera tradicional a classe i l'assoliment de coneixements va ser avaluat en funció d'una prova que mesura la comprensió i la memorització de la novel·la.

Les conclusions

Segons s'extreu dels resultats de l'estudi, els que van utilitzar Twitter com a plataforma per compartir el seu treball, va, demostrar un rendiment entre un 25 i un 40 per cert menor que la mitjana dels joves que van participar en l'experiment dels economistes italians.

Així mateix, els investigadors conclouen en el seu treball el perjudici provocat per l'ús de les xarxes socials no només afecta que no s'augmenti l'aprenentatge sinó que els seus efectes en el rendiment "són bastant grans".

Es pot destacar que els autors de la investigació desitgen mostrar certa cautela pel que fa a extreure conclusions definitives sobre l'efecte de les xarxes socials. I així, advoquen perquè es continuin realitzant més estudis en el futur, però sí que adverteixen: "Hauríem de ser més cauts sobre com utilitzem les plataformes socials".

Finalment, els investigadors de la universitat milanesa han volgut apuntar a dos motius pels quals creuen que es va donar una disminució en el rendiment del grup que va utilitzar Twitter per estudiar la novel·la de Pirandello. D'una banda, perquè els alumnes van creure que havien estat capaços d'absorbir l'essència del llibre mitjançant l'intercanvi de tuits sobre el seu contingut. I per una altra, perquè el temps que van dedicar a Twitter no va fer sinó reemplaçar el temps que podrien haver invertit a estudiar el llibre com van fer els companys de l'altre grup seguint el mètode tradicional.