Els autobusos vermells de dos pisos, per molt que s'hagin modernitzat en els últims anys, continuen sent una icona de Londres i, per extensió, de tot Gran Bretanya i, per això, tot viatge a la capital britànica que es preï ha d'incloure un nice trip en un d'aquests transports col·lectius. A partir d'ara, qui elegeixi fer-ho, descobrirà que, juntament amb aquests molt britànics autobusos, circularan ben aviat per la capital anglesa uns nous autobusos de molt d'espanyols: els haurà fabricat una empresa guipuscoana, l'històric carrosser Irizar que, també, ha dissenyat un sistema de recàrrega de què s'aprofitaran els autobusos elèctrics de dos pisos londinencs.

 

Vint autobusos

De moment, Irizar ha aconseguit vendre a Transport for London 20 unitats del seu autobús elèctric de dotze metres de llarg que es fabricaran en la planta d'Irizar a Ormaiztegui incloent, és clar volant a la dreta. El nou d'aquest vehicle és que inclou un pantògraf, el mateix element que utilitzen els tramvies (els antics i els moderns) i els trens elèctrics, però que funciona al revés que els tradicionals: és, en concret el que es denomina un pantògraf invertit, perquè no està instal·lat al sostre del vehicle, on només hi ha un connector.

La novetat del sistema dissenyat per Irizar, rau en una genial idea: en lloc de cables aeris, el que es reparteix per Londres són unes estacions de càrrega situades en els extrems de cada ruta perquè cada autobús se situï sota elles i, de manera automàtica, baixi de les mateixes un braç metàl·lic o pantògraf i es una al connector de càrrega instal·lat al sostre de cada vehicle, que rep així l'electricitat que necessita per funcionar. En incloure cada autobús un receptor d'energia al sostre podrà rebre fins a 600 kW. El resultat és que els nous autobusos podran funcionar gairebé sense parar, perquè n'hi haurà prou amb recàrregues de deu minuts, que ve a ser el temps que es precisa per canviar de conductor.

 

I els autobusos de dos pisos?

Doncs els autobusos de dos pisos elèctrics també es beneficiaran del sistema, perquè als seus sostres s'ha instal·lat el mateix receptor que als autobusos senzills de dotze metres que ha fabricat Irizar i que els permetrà aprofitar-se d'aquesta solució que combina el nou (la mobilitat sostenible) i l'antic i funcional (els pantògrafs)