El futur de la ronda de Sant Antoni està més definit un cop l’Ajuntament de Barcelona va presentar dilluns a la tarda a veïns i entitats de l’entorn l’avantprojecte, que comportarà la desaparició de la llosa de ciment i les fracassades intervencions d’urbanisme tàctic per donar pas a un nou espai ‘superillaïtzat’, això sí, sense asfalt, però amb un carril bus en un dels trams afectats. La proposta està pendent ara de validació i concreció però respon a les queixes protagonitzades a finals d’octubre per una quarantena d’entitats que rebutjaven que la ronda pogués tornar a obrir-se al trànsit privat, com ho estava abans de tota la intervenció per reformar el mercat de Sant Antoni, que s’ha allargat més d’una dècada.

ronda sant antoni 1 ajbcn
L'àmbit a reformar inclou la ronda de Sant Antoni i part dels carrers adjacents / AjBCN

Cal recordar que el desembre de 2018 es van desmantellar les carpes provisionals del mercat de Sant Antoni, que s’hi van estar nou anys i aleshores es va apostar per mantenir la llosa i dedicar-la a ús veïnal, amb reurbanitzacions tàctiques que no van reeixir, ja que ben aviat aquesta zona es va convertir en un espai brut i deixat que va donar pas a la instal·lació de mercats de la misèria i problemes de delinqüència, raó per la qual es va posar sobre la taula el retorn al trànsit com a possible solució, que finalment ha quedat del tot descartat. 

Així quedarà la ronda de Sant Antoni

La proposta de l’ajuntament, en línia amb la ja avançada al juny, es configura com un àmbit pacificat on l’asfalt i la circulació de cotxes desapareixen per donar pas a un paviment continu de pedra natural i de façana a façana. Per resoldre la falta d’espais verds que hi ha ara com ara a la ronda, es col·loquen escocells i parterres més grans per a arbres, arbustos i flors, majoritàriament entre Floridablanca i Villarroel, on no hi ha el metro al subsol i es pot plantar. En total, es projecten més de 1.800 m² de verd urbà i uns 160 arbres, dels quals una cinquantena són nous. També es creen espais amb activitats diverses, més zones de passeig i d’ombra i jocs infantils per als infants.

Pel que fa a la mobilitat, es consolida el pas de les bicicletes que ja s’hi produeix avui dia: entre Comte d’Urgell i Villarroel es preveu un carril bici bidireccional estàndard, i entre Villarroel i Floridablanca s’habilita amb botonadures. Quant al transport públic, la solució proposada preveu que hi hagi un carril bus exclusiu de baixada només des de Villarroel fins a Comte d’Urgell, de manera que entre Floridablanca i Villarroel l’espai queda completament pacificat. Això permet garantir la bona connexió de l’entorn en transport públic, i alhora resoldre i eliminar el pas del bus a contramà que hi ha actualment al carrer del Comte d’Urgell.

ronda sant antoni 2 ajbcn
Secció de la ronda amb els canvis previstos / AjBCN

A més, s’inclou un espai de càrrega i descàrrega que funcionaria durant unes hores determinades i la resta del dia seria per als vianants, tal com passa en els eixos verds de la ciutat. En total, es passaria de les dues places de càrrega i descàrrega actuals en tot l’àmbit a 18. La proposta també inclou la reforma de la plaça del Pes de la Palla per millorar l’espai públic i incloure-hi una superàrea de joc infantil i més verd. Així mateix, s’acaba la pacificació de l’eix verd de Tamarit per tal de connectar així la nova ronda amb la superilla de Sant Antoni. I es creen dues placetes a l’encreuament amb Casanova i amb Tamarit.

Inici de retirada de la llosa

Tal com ja s’havia previst, aquest mateix mes ja s’iniciarà la retirada de la llosa actual al damunt de la qual es va col·locar l’antic mercat provisional de Sant Antoni. Una vegada retirada l’estructura, s’adequarà el paviment perquè s’hi pugui passejar fins que s’executin les obres definitives. En concret, els treballs començaran el dilluns 14 de novembre, es preveu que acabin al març i s’hi invertirà prop d’un milió d’euros. En paral·lel s’inicia un procés participatiu amb el veïnat per acabar de validar el projecte de futur amb l’objectiu de tenir-lo enllestit el febrer vinent per començar les obres a finals de juny.