La decisió, comunicada pel Govern aquesta setmana, de prorrogar el Pla Moves III d'incentius per a la compra de vehicles elèctrics ha estat acollida amb certa fredor pels agents implicats. Després de la dimissió –precisament per la, segons la seva opinió, falta d'empenta del Govern a l'hora d'impulsar l'electrificació de la mobilitat a Espanya- de Wayne Griffiths com a president de l'Associació Espanyola de Fabricants d'Automòbils i Camions, altres agents com, per exemple, companyies elèctriques amb serveis específics per a vehicles elèctrics com Chippio, continuen considerant que els ajuts no són tot l'|com deeficaces que deguessin. "Desafortunadament, l'eficàcia dels ajuts a la compra de vehicles elèctrics continua sense resoldre's. Això dificulta la transició cap a una flota electrificada de vehicles, tal com estableix el Pla d'Energia i Clima. És decebedor, però no deixa de ser una bona notícia que es continuï fomentant el pas a l'electrificació", assenyala Pol Brau, responsable d'Operacions de Chippio.

 

Què implica la pròrroga?

La pròrroga del Moves III allarga fins al 31 de desembre d'aquest any un pla que permet, per exemple, a qui adquireixi un cotxe elèctric o híbrid endollable amb més de 90 quilòmetres d'autonomia beneficiar-se de fins a 7.000 euros de descompte sempre i quan el preu del cotxe nou no superi els 45.000 euros; 53.000 si té vuit places. Per a models híbrid endollables amb una autonomia d'entre 30 i 90 quilòmetres, la quantia arriba fins a 5.000 euros, amb un preu màxim, de nou, de 45.000 euros. Hi ha, tanmateix, un problema que es manté: el comprador haurà de continuar declarant la compra al corresponent exercici de l'IRPF, amb la conseqüent disminució de l'estalvi real obtingut. Encara que en aquest sentit, també continuarà vigent fins a finals d'any la desgravació del 15% en cas de compra d'un automòbil elegible per als ajuts, amb un topall de 3.000 euros.

Interès pels elèctrics

Els vehicles elèctrics, malgrat tot, continuen generant interès i, així i segons una enquesta de Chippio, el 40% dels espanyols es planteja comprar un model elèctric d'aquí a tres anys. El rang d'edat més comuna entre els propietaris és 34 a 44 anys (29,7%), mentre entre els propietaris de combustió hi ha empat tècnic entre els conductors entre 45 i 54 anys i els de més de 65 anys, representant gairebé un quart del total cada un (23,3%). Respecte a les principals barreres per fer el pas, la falta de punts de recàrrega (46 %) i el preu de l'energia (36 %), són assenyalats com principals inconvenients. El deteriorament progressiu de les bateries –la seva vida útil no arriba als quinze anys- i el preu dels vehicles són també un problema. Hi ha, tanmateix, un avantatge: l'energia elèctrica encadena diversos mesos de baixades de preu, una cosa que no succeeix amb els carburants.