Reparar, recondicionar i remanufacturar són també formes d’innovar o, com a mínim, això pensen a l’Agència de Residus de Catalunya. Per promoure aquestes maneres de consumir, la Generalitat acaba de realitzar un estudi: Activant la reparació des del comerç.

Reparar placas electrónicas 1280x720
 

Objectius

L’estudi radiografia les potencialitats de la reparació en els diferents sectors del comerç a partir d’un seguit de criteris i recomanacions com ara fomentar serveis que centralitzin la recollida i el lliurament de productes per reparar, la creació de vals de reparació per a les persones consumidores, potenciar el ressò que del Dia internacional per a la reparació, o promoure esdeveniments pedagògics. L’objectiu final de tot plegat és sensibilitzar sobre la importància de promoure la reparació, el recondicionament i la remanufactura de béns, de manera que se n’allargui la vida útil i es minimitzi els residus. Així ho expliquen des de l’Agència: “ la reparació de béns pot ser un pilar de l’economia circular i alhora una oportunitat de negoci. El foment d’aquests serveis suposa l’oportunitat d’obrir nous camins en el desenvolupament econòmic del comerç de proximitat i posa un gra de sorra més en el foment de l'economia sostenible i la lluita contra l'emergència climàtica”.

Prioritat europea

Des de l’Agència es recorda també que la reparació de béns ocupa una posició prioritària en la jerarquia de gestió de residus de la Unió Europea per davant del propi reciclatge, i que és imprescindible que aquesta activitat “guanyi pes en l’economia si volem un futur de sostenibilitat”. En conseqüència, des del Govern s’han activat enguany ajuts per valor d’1,5 M € destinats exclusivament a crear centres de reutilització”. Tot plegat es reivindica després que passat mes d’abril el Parlament Europeu va aprovar l’anomenada Directiva del dret a reparar, que obliga els fabricants a oferir serveis de reparació a preus raonables un cop acabada la garantia i a facilitar accés a peces de recanvi. Així mateix, promou l’existència de plataformes on les persones consumidores puguin localitzar serveis de reparació i incentiva el foment de programes i actuacions que promouen la reparació.