Els sistemes de seguretat viària, entenent com a tal la conjunció d'elements concebuts atenuar la possibilitat d'accidents, és el resultat de combinar elements actius i passius. Alguns depenen del vehicle, altres de la via i alguns, també, dels conductors i passatgers. Entre ells figuren elements tals com l'educació vial, sistemes de frenada, creada|il·luminada, cinturó de seguretat, coixí de seguretat, SRI, suspensió, casc, bandes sonores, passos de vianants elevats, ESP, recolzacaps, pneumàtics, parabrisa, miralls retrovisors, normativa i senyalització. La majoria d'ells són desenvolupaments tecnològics.

Accident cotxe. Pixabay
 

Elements actius

Els elements de la seguretat viària activa són aquells que tenen per objectiu evitar que es produeixi l'accident. Es poden englobar en els tres factors que intervenen en un accident: l'ésser humà, el vehicle i la via. Els que depenen de la voluntat de les persones són l'Educació Viària, els comportaments viaris segurs com vianants, conductors i passatgers, la normativa viària que contribueixi a eliminar l'accidentalitat i la investigació en nous elements de seguretat o millora dels existents. De la mateixa manera, existeixen elements de seguretat viària activa vinculats al vehicle i entre ells figuren els frens, l'enllumenat, els pneumàtics, la direcció assistida, els sistemes ESP, els avisadors de canvi de carril i fins i tot retrovisors. Finalment, cal esmentar els elements vinculats a la via. Entre ells figuren les bandes sonores, els passos de vianants elevats, els peralts de les corbes, la senyalització i fins el tipus d'asfalt.

Elements passius

La seguretat viària passiva és el resultat del conjunt d'accions i elements de seguretat dels vehicles i altres elements del trànsit que intervenen durant i després d'un accident amb l'objectiu de reduir les seves conseqüències. Als vehicles hi ha elements de seguretat passiva tals com el cinturó de seguretat, el recolzacaps, el coixí de seguretat, els sistemes de retenció infantil, els para-xocs i fins a la capacitat de deformació controlada de la carrosseria. Per descomptat, les barres laterals i antigir, que eviten que l'habitacle es deformi, amb part també de la combinació. La carretera inclou també elements passius de seguretat i entre ells es poden citar les pistes de frenada o els murs d'impacte. Tanmateix, el principal element de seguretat és sempre el mateix: el sentit comú del conductor.