Trobar interseccions regulades per senyals o semàfors és cada vegada més inhabitual a Espanya. Ho és perquè, des de fa més de dues dècades, en pobles i ciutats de tot el territori s'ha escollit una altra solució per garantir la seguretat de conductors i vianants. Són les rotondes i, a tot Espanya i segons la DGT, hi ha unes 80.000. Segons indiquen, fa que el trànsit sigui més fluid i fan innecessaris els semàfors, amb la qual cosa municipis i províncies estalvien molts diners.

Plaça espana PORTADA scaled

P

Diferents noms segons els països que les utilitzen

El terme rotonda, a més d'a Espanya, s'utilitza en països com l'Argentina, Xile, Cuba o Mèxic. Al Perú les denominen ovals i a Colòmbia i Veneçuela, fiola. A l'Equador i El Salvador són més clàssics: cercle. Els anglosaxons les anomenen roundabout. A França, el país que les va inventar, es diuen rotonde.

Des de principis del segle XX

Les primeres rotondes daten de principis del segle XX i, a Europa, les va dissenyar l'arquitecte francès Eugène Hénard. La primera la va construir allà per 1907 a París, en la intersecció de les avingudes Richeliue i Drouot. Alhora, als Estats Units un altre urbanista, William Phelps, va proposar un sistema similar a Columbus Circle (Nova York). Alguns, tanmateix, diuen que la primera rotonda europea és a Görlitz (Alemanya), on se'n va construir una el 1899. A Espanya, cal dir-ho, també es diuen glorietes.