La publicitat enganyosa és la pràctica comercial preocupa un 48% dels residents a Catalunya segons l'Enquesta sobre els hàbits de consum a Catalunya que ha elaborat la Generalitat. Més de la meitat dels consumidors enquestats reconeix haver-ne estat víctima, tot i que només el 10,5% diu haver-ho denunciat.

maxresdefault
 

Infracció habitual

Les pràctiques comercials deslleials, entre les quals figura la publicitat enganyosa, van ser la segona infracció més sancionada per l’Agència Catalana del Consum l’any passat, amb multes que van acumular més d’1 milió d’euros. Una altra de les dades destacades és que el 45,5% de les persones consumidores manifesten sentir-se protegides davant de possibles incidències. El percentatge baixa entre la població de més edat.

Per què comprem el que comprem?

Els aspectes que més es valoren a l’hora de comprar són el preu –el 56% ho considera molt important i el 31% força important–, i els descomptes, qüestió a la qual el 40% li dona molta importància. També es dona importància al fet que s’etiqueti en la llengua del consumidor –el 47%- i la proximitat, un factor que un 46% dels enquestats té molt en compte. L’Enquesta s’ha elaborat mitjançant 1.000 entrevistes telefòniques a persones majors de 16 anys d’arreu de Catalunya. A banda de la publicitat enganyosa, preocupen els augments injustificats de preu (45%), els problemes relacionats amb l’atenció postvenda (43%), els enganys (40%) o la inclusió de clàusules abusives en els contractes (31%), pràctica que l’any passat va ser la infracció sancionada amb un import més alt per part de l’Agència, amb més de 3 milions d’euros.