El futur del transport pesat (camions, avions, trens i vaixells) ha de veure, si hem d'oblidar-nos del gasoil, amb hidrogen i no amb liti i, per això, diferents territoris plantegen ja projectes ferroviaris en els quals l'hidrogen serà protagonista. Un dels últims en desvetllar-se té com a protagonistes a dues ciutats espanyoles: Badajoz i Ciudad Real.

fotonotícia 20210409094538 1920 800x600
 

De moment, un projecte

De moment, el tren en qüestió només és un projecte, però la idea es presentarà durant les pròximes jornades La realitat energètica d'Extremadura i el camí a la transició verda que acollirà aquest 10 de març el Centre Universitari de Càceres. En el projecte participen i, Institut Universitari per al Desenvolupament Territorial Sostenible i, també, la ferroviària Talgo i l'Agrupació Sud-Oest Ibèric per l'Hidrogen.

Tren Dual

El ferrocarril que es planteja seria de tecnologia dual, ja que combinaria la propulsió elèctrica i la propulsió mitjançant hidrogen verd i pretén aprofitar el potencial de producció d'aquest combustible que té Extremadura, regió en la qual es programen diferents projectes industrials per produir-lo. Talgo, precisament, treballa en un tren propulsat mitjançant hidrogen en el disseny del qual han participat estudiants del Grau en Enginyeria en Disseny Industrial i Desenvolupament de Productes del Centre Universitari de Mèrida. El tren desenvolupa ja proves dinàmiques de motors als tallers de l'empresa en Las Matas (Las Rozas, Madrid) i té previstes proves en moviment que es realitzaran per vies madrilenyes i extremenyes. El tren s'ha dissenyat per a línies sense electrificar, de voltants|rodalia i mitja distància, està mogut per una pila de combustible d'hidrogen i equipa bateries elèctriques per donar potència en les arrencades. La línia Badajoz-Ciudad Real pot ser la primera en la qual funcioni.