De moment, i si algú no el remeia, la gasolina continua sent un producte indispensable per a la mobilitat quotidiana durant molts anys però, ara bé, alguna vegada t'has preguntat què conté? No tot són hidrocarburs.

/uploads/s1/35/40/29/88/camio-cisterna-gasolina-unsplash_15_630x420.jpeg
 

Composició de la gasolina sense plom

La base de qualsevol gasolina són els hidrocarburs. En concret, el combustible base inclou hidrocarburs no aromàtics (els aromàtics, també anomenats arenos, són hormones, vitamines, alcaloides, perfums, tints sintètics i naturals, gasos lacrimògens o explosius com el TNT) d'origen olefínico. Els hidrocarburs olefínicos són aquells que tenen un o més enllaços dobles o triples entre els àtoms de carboni que els componen. La barreja final s'adapta a les necessitats dels motors de combustió interna i omple les distribuïdores de combustible directament de la refineria.

A aquest combustible base se li afegeix etanol ( o alcohol etílic) que s'elabora amb materia vegetal o amb residus. El percentatge d'etanol que conté cada combustible s'indica en el boquerel de subministrament. Si posa E10, som davant d'un combustible amb un 10% d'etanol i si posa E5, davant d'un que conté un 5%. Al dièsel, el que se li afegeix són biocombustibles, que també pot ser etanol. El sistema funciona igual: si en el boquerel es llegeix B7, és que el gasoil que s'adquireix porta un 7% de biocombustible. L'etanol i els biocombustibles s'afegeixen per complir els objectius ambientals fixats per llei a cada país.

Els additius

La barreja final es completa amb additius que, se suposa segons el relat de les petrolieres, poden augmentar la vida útil del motor i els injectors Entre aquests additius figuren els antioxidants, que garanteixen que el combustible no s'altera durant el transport. Aquests additius són, en realitat, l'únic que diferencia uns combustibles dels altres i és el que fa que posar gasolina en una estació de servei o una altra sigui més car o més barat. La OCU indica que la gasolina de les estacions de servei lowcost compleix els estàndards i cita, a més estudis realitzats a Portugal per indicar que no està comprovat que els combustibles prèmium –als quals les petrolieres afegeixen més additius- tinguin efectes beneficiosos sobre la mecànica dels turismes. Per tant, tu decideixes.