L'Ajuntament de Barcelona el té llest: el gravamen que penalitzarà al comerç on-line i vol, teòricament, beneficiar a les botigues de sempre ja està dissenyat i entrarà en vigor aquesta primavera. En principi, serà durant el proper mes de març.

furgoneta amazon europa press
 

Model insostenible segons el consistori

El consistori de la capital catalana considera que les empreses de comerç electrònic fan el que administrativament es considera "un ús especial de l'espai públic" al, explica l'alcaldessa Ada Colau. "omplint les ciutats de cotxes, congestionant els carrers, contaminant l'aire i posant en risc el comerç local" i, a més, sustenten el seu model de negoci "en el treball majoritàriament precari i, sovint, ni tan sols paguen imposats on operen". La creació de la taxa ha estat aprovada amb els vots favorables del govern municipal i del grup municipal d'ERC. Ada Colau assenyala, a més, directament Amazon i considera que el seu model de negoci és "insostenible" en el social i l'ecològic.

Qui el paga?

L'impost equivaldrà a l'1,25% de la facturació anueal de cada empresa i el pagaran firmes com DHL, UPS, Seur, Correus Express i, clar, Amazon o, almenys en teoria, perquè amb elevar l'import que es paga per despeses d'enviament ho tenen fàcil per esquivar aquesta taxa. Algunes d'elles, molt possiblement, ni tan sols toquin preus i la reabsorbeixin perquè, que a ningú no se li oblidi, saben millor que ningú que les vendes on-line no pararan de créixer i que qualsevol minvada d'ingressos es pot compensar amb un volum de vendes més gran|important encara que el benefici per operació disminueixi. De retruc, perquè ells també fan ús de la paqueteria, igual fins i tot surten perjudicades aquestes botigues a les que es vol afavorir o els repartidors autònoms que treballen per a les grans empreses del sector. Sigui com fos, l'Ajuntament de Barcelona ha fet ja els seus càlculs: espera ingressar 2,6 milions d'euros anuals. El Govern d'Espanya prepara una taxa similar i el pitjor és que, si algú guanya amb tot això, serà Amazon: la seva mida ciclòpia li permet continuar operant igual sense repercutir-lo en els consumidors i, ja se sap que, a millors preus, més quota de mercat. Hi ha algú que, o bé no pensa en curt o ho fa molt a llarg i, potser, pensa ja a demanar-li alguna cosa un dia d'aquests al senyor Bezos.