Poc ha durat la intenció de la plataforma de streaming Netflix d'impedir que els usuaris utilitzin els seus comptes en diferents ubicacions. N'hi ha hagut prou, de fet, menys d'una setmana perquè el que ja s'ha engegat al Perú, Costa Rica i Xile a tall d'assaig no arribi a Europa. A Netflix, sembla, han entès que no es juga amb la llibertat dels usuaris per gaudir del servei pel que paguen des d'on considerin perquè, això i no una altra cosa, és el que estan fent els usuaris que, segons Netflix, comparteixen compte, ja que el sistema de la plataforma impedeix que un mateix usuari pugui visualitzar contingut simultàniament des de dues ubicacions diferents.

Contundent estudi
Dels 230 milions d'usuaris amb els quals compta actualment la plataforma, uns 100 milions estarien gaudint habitualment i a tot el món del servei des de diferents ubicacions. La plataforma, desitjosa d'incrementar els seus ingressos, dedueix que aquesta utilització d'un mateix compte des de punts de connexió diferents equival que diferents famílies estarien compartint-la però què succeeix amb les que disposen de primera i segona residències? Què passa amb els qui, per exemple, treballen dos o tres dies a la setmana fora de casa i volen, en acabar la seva jornada laboral, gaudir del servei pel qual paguen cada mes des d'un punt de connexió situat allà on es troben? Doncs ho explica fàcilment un estudi que ha encarregat aquests dies la consultora Barlovento Comunicación en relació amb el que els usuaris espanyols de la plataforma opinen sobre la mesura anunciada: dels prop de 10 milions d'usuaris que Netflix té a Espanya (9,6 milions, en concret), un 61,3% utilitza el seu compte des d'ubicacions diferents i, d'ells, el 58,7% es donaria de baixa sense dubtar en el cas que Netflix apliqui l'anunciat. En xifres, això suposa 5,6 milions d'usuaris menys. I no hi ha empresa que resisteixi el terratrèmol que suposa perdre'n més de la meitat de la seva clientela així que, almenys de moment, Netflix se l'embeina.
Què pensen fer ara?
Amb tot, encara no es pot cantar victòria ja que, molt probablement, sí que hi ha clients que comparteixen un mateix usuari entre diverses famílies però, de moment, la plataforma no sap com discriminar entre aquests i els qui utilitzen el seu compte des de diferents ubicacions. En els propers mesos, segur que troben la manera o, com a mínim, ho intenten.