La batalla entre Sony i Microsoft s'ha convertit en un clàssic al sector dels videojocs. Nintendo, per la seva part, és un competidor que sembla deslliurar la seva batalla per compte d'altri, però el cert és que es tracta d'un rival gegantí dins de la indústria. Perquè, encara que les consoles de Nintendo no lluitin per ser les més capdavanteres a nivell tècnic, sí que ofereixen un catàleg de títols pels quals milions d'usuaris es rasquen la butxaca malgrat no oferir un apartat visual hiperrealista.

A l'hora de decidir quina consola comprar, el consumidor té en compte diversos factors: les diferències tècniques entre cada sistema, els comandaments i en quina plataforma jugaran els seus amics. No obstant això, hi ha un factor que pot resultar clau: els jocs exclusius.

D'una banda, es troben els jocs multiplataformes, que són aquells que les desenvolupadores produeixen i distribueixen per a totes les plataformes del mercat (normalment PlayStation 4, Xbox One i PC). Per un altre, es troben els jocs exclusius, que són aquells títols únicament disponibles per a un sol sistema.

Fites de PlayStation 4

L'èxit de PlayStation a Espanya té a veure amb un factor gairebé cultural. La relació directa entre consoles i PlayStation està molt instaurada en l'opinió col·lectiva, i ve com a producte de l'enorme impacte que van causar entre els consumidors la primera i, especialment, la segona PlayStation.

Per això, els jocs exclusius de Sony per a la seva consola tenen un gran punt de suport en sagues de sobra conegudes com el títol de conducció Gran Turisme, que estrenarà nou lliurament el proper 18 d'octubre, o Crac Bandicoot, la versió remasteritzada del qual es va comercialitzar el juliol passat.

Uncharted4

Naughty Dog

En aquesta generació de consoles, PlayStation 4 ha ofert una diversitat de jocs exclusius que li ha permès destacar per sobre dels seus rivals en aquest assumpte. Títols com Uncharted 4, Horizon Zero Dawn, Bloodborne, NieR: Automata, Nioh, Gravity Rush 2 o inFamous: Second Son li han permès a Sony convertir-se en l'opció més escollida pels usuaris. Sens dubte, raons de pes per a molts jugadors per decantar-se per la seva consola. El futur continua semblant brillant per a l'empresa japonesa i, sobretot, per als seus usuaris amb jocs en desenvolupament de la talla de God of War, Spider-Man, Days Gone o The Last of Us: Part II.

Adéu als exclusius a Xbox One

Microsoft, tanmateix, malgrat haver millorat les vendes de Xbox One en un 12% l'últim any i haver venut 438.000 unitats, troba al mercat espanyol un territori hostil. La marca PlayStation ha assumit tal calat al territori que Xbox ho té sempre més difícil per convèncer el consumidor.

Microsoft ha eliminat l'exclusivitat dels seus jocs a Xbox ja que, des d'un fa més d'un any, la companyia nord-americana va decidir llançar els seus títols en els sistemes Windows, dels quals també és propietària, creant així un ecosistema propi. L'usuari que compra Xbox pot jugar a Gears of War, Halo o al simulador de conducció Forza Motorsport, així com a Quàntum Break, Sunset Overdrive, Ryse: Són of Rome o ReCore.

Nintendo i la nostàlgia

Nintendo continua aconseguint èxit al mercat espanyol després de reciclar les seves sagues des de fa trenta anys. Es tracta d'una empresa que rendibilitza molt la nostàlgia. Les seves sagues més famoses continuen causant tant impacte com quan van veure la llum fa tres dècades, amb exemples tan reconeixibles com Super Mario (1985), The Legend of Zelda (1986) o Pokémon (1996). L'empresa japonesa no ha deixat d'esprémer les seves llicències més importants durant tots aquests anys i continua deixant marca entre els fans de sempre i els nous.

El 2016, la portàtil Nintendo 3DS va ser la segona consola més venuda a Espanya, un èxit impulsat pel fenomen Pokémon GO. Nintendo Switch, la plataforma híbrida que va arribar a les botigues el març passat, també està sent un èxit al territori amb jocs com Zelda: Breath of the Wild, Splatoon 2 o Mario Kart 8 Deluxe. En definitiva, jocs exclusius que li permeten a Nintendo convertir-se en un actor destacat en la indústria. I les seves vendes aniran a més amb l'arribada de Mario Odyssey el proper 27 d'octubre, Xenoblade Chronicles 2 o el joc de Pokémon oficialment en desenvolupament per a Switch.