Des de fa uns dos anys no hi ha un sol dia en què no ens arribin notícies sobre la Intel·ligència Artificial. Escoltem o llegim sobre les investigacions que s'estan realitzant en nombrosos camps gràcies a l'IA, però solen ser projeccions a futur, projectes que algun dia arribaran a una cosa important. Tanmateix, la intel·ligència artificial no és només el futur; és present en més aspectes dels que ens imaginem ja avui dia. En coses d'ús quotidià. Veurem alguns exemples.

L'atenció al client

Cada vegada més, les webs s'estan pujant al carro de la utilització de bots. Un bot és un programa informàtic capaç d'interactuar amb una persona a còpia d'aprendre de les interaccions amb el pas del temps, després de repetir automàticament tasques per a les quals ha estat programat. Quan entrem en alguns webs i volem realitzar una gestió o resoldre un dubte online, a l'altre costat de la línia d'internet ens atenen bots de manera creixentment solvent. Ja estan reconeguts com bastant eficients i ben aviat ho seran encara més. Per això les companyies estan apostant més per ells.

Les compres online

El cas més cridaner és el d'Amazon, com no podia ser de cap altra manera. La intel·ligència artificial al servei de la botiga online més famosa del món permet estimar quants articles d'una mateixa referència es vendran un dia amb un escàs marge d'error. Això ho aconsegueix estudiant milions de patrons de recerca i compra diaris i permet a Amazon carregar els seus camions amb els productes que considera que vendrà i així realitzar repartiments tan ràpids que poden sorprendre el client que els acaba de sol·licitar.

Les notícies

Afortunadament per als periodistes i per als lectors, les principals notícies d'un diari o un web les continuen escrivint professionals amb experiència en el periodisme. Però això no impedeix que per fer senzills resums d'esports o del món financer, mitjans com Yahoo! o Fox ja estiren la intel·ligència artificial d'algun temps ençà.

Àudio i vídeo

Gegants com Netflix i Spotify, per citar-ne dos dels més coneguts de la indústria audiovisual, ens ofereixen constantment suggeriments sobre continguts a consumir partint dels quals ja hem vist o escoltat i gràcies, a més, dels algoritmes que constitueixen una base primordial del seu negoci, la quantitat d'interaccions que ens poden presentar per continuar consumint és aclaparadora.

Frau

Les targetes de crèdit, els sistemes de pagament online i la banca electrònica s'han convertit en una atractiva pastura dels delincuents comuns i els ciberdelinqüents. Per això, les entitats bancàries que porten molt temps redoblant els seus esforços per detectar i parar els fraus que s'intenten produir. Afortunadament per als ciutadans, la intel·ligència artificial és capaç ja avui dia de detectar operacions o moviments sospitosos sense que cap persona se n'hagi d'encarregar. A partir d'allà, quan ja ha saltat l'alarma, són els equips dels grups financers els que ens contacten per verificar si la seva sospita és fundada i existeix frau o tot està bé.