Igual com fa més de 20 anys la supercomputadora d'IBM Deep Blue va aconseguir derrotar el llavors campió del món d'escacs, Gary Kasparov, fa un temps que per la Intel·ligència Artificial es prepara per fer front i imposar-se als millors jugadors mundials de pòquer.

Des de fa uns anys, les Intel·ligències Artificials preparades per jugar al pòquer porten disputant partides reals contra alguns dels millors jugadors, però fins ara ho havien fet sempre en jocs mà a mà amb el seu oponent.

Enfrontar-se als millors

Fa unes dates, els investigadors de la Universitat Carnegie Mellon i el departament d'IA de Facebook n'han donat alguns més i han aconseguit que Pluribus, el seu enginy d'Intel·ligència Artificial, s'hagi desafiat amb 15 professionals de la varietat Texas Hold 'em sense límit de pòquer en partides de sis jugadors, en les quals Pluribus va vèncer.

Entre els astres del pòquer que van mossegar la pols davant de Pluribus es trobaven jugadors del prestigi de Darren Elias i Chris 'Jesus' Ferguson, probablement els dos millors professionals dels últims temps.

Fa més de 15 anys que per la Intel·ligència Artificial es prepara per a reptes tan atractius i complicats com aquest de tractar de vèncer els especialistes més importants del planeta en la modalitat Texas Hold 'em sense límits; un joc de pòquer en el qual la informació disponible és imperfecta perquè hi ha cartes ocultes –aquelles que estan a la mà dels participants–. Un aspecte que complica l'aprenentatge i l'acompliment de la Intel·ligència Artificial, més acostumat a altres jocs com els escacs on totes les peces són visibles a tota hora.

En constant desenvolupament

Les primeres versions d'enginys com Pluribus es dedicaven, entre altres coses, a provar d'explotar les debilitats dels oponents, fins que els seus creadors van caure en el compte de què aquesta excessiva atenció a les debilitats dels humans exposaven també a la Intel·ligència Artificial abans els seus contrincants. Per això, d'algun temps ençà van optar per assegurar el seu joc, redoblant els seus esforços en arreglar els errors que el mateix programari cometia.

El resultat no ha pogut ser més satisfactori, fins al punt que una versió anomenada Libratus va ser capaç de vèncer quatre humans professionals del pòquer online després de 120.000 mans combinades i d'emportar-se un pot acumulat d'1,7 milions de dòlars.

Pluribus, que és una evolució de Libratus, va anar desenvolupant noves estratègies i els investigadors al seu càrrec van descobrir que no sempre li convenia escollir una estratègia de màquina sinó que el seu èxit era més gran quan millor combinava l'estadística amb una cosa similar a la intuïció humana. Fins al punt que la mateixa Intel·ligència Artificial va descobrir per si mateixa que el seu desenvolupament del joc havia de ser aleatori, de quina manera, amb quines probabilitats i en quines situacions. Pluribus va descobrir amb el temps que en situacions cegues importants era millor retirar-se o pujar que igualar l'aposta del rival. Tanmateix, també ha après que –igual com les persones– en ocasions convé realitzar moviments o apostes desconcertants.

Intel·ligència Artificial, pòquer i persones

Amb l'aprenentatge continu ha aconseguit desenvolupar una capacitat per realitzar estratègies mixtes, que cada vegada més s'assemblen a les dels humans. Encara que amb un enorme avantatge competitiu, perquè té una capacitat de processament tan enorme que en aquest sentit supera la humana.

Després d'haver vençut alguns dels millors jugadors del món, aquests lluny de sentir-se frustrats es van mostrar contents perquè deien haver pogut aprendre noves experiències de les quals no hauria estat capaços de gaudir a les seves partides habituals entre els jugadors de l'elit.

El que també sembla estar clar és que aquests desenvolupaments d'Intel·ligència Artificial enfocats al pòquer no seran utilitzats pels seus creadors a les innombrables partides de pòquer online que hi ha a través d'internet, perquè atesa la seva enorme capacitat ja en el dia d'avui, acabarien amb el negoci en molt poc temps.