Per què han pujat tant la gasolina i el dièsel durant els últims dos anys? Doncs, principalment, per la incapacitat del sistema mundial de refineries per proveir la demanda d'uns mercats que necessiten cada vegada més combustibles. Aquesta vegada, el problema no és el preu del petroli, que s'ha mantingut per sota dels 100 euros des de 2014 amb l'excepció puntual (i breu) de l'inici de la Guerra d'Ucraïna: el problema és de demanda i capacitat. I la segona part, és ja en via de solució.

 

Més refineries i més combustible

Durant aquest 2023, i segons dades facilitades per RBC Capital Markets, la capacitat global neta de refinat de cru creixerà en 1,5 milions de barrils diaris. El 2024, ho farà en 2,4 milions de barrils diaris més. Serà l'increment de capacitat de refinament més important dels últims 45 anys, també segons RBC. L'increment es produeix perquè es recuperen projectes d'instal·lacions la construcció de les quals va paralitzar la pandèmia i que s'estan executant ja en països com Kuwait, Nigèria, Mèxic o la Xina. Es pot recordar també que la capacitat mundial de refinat –que supera els 100 milions diaris de barrils- només ha caigut en un moment durant les últimes tres dècades. Va ser, en concret, durant la pandèmia. Ara, fins i tot els Estats Units incrementen la seva capacitat de procés de cru amb projectes com l'ampliació de la refineria de Beaumont, a Texas. Es podran processar 250.000 barrils diaris més.

Rússia proveeix altres països

Rússia, malgrat les sancions, continua refinant petroli en els mateixos volums que abans de la Guerra d'Ucraïna. Proveeixen, per descomptat, països amb els quals manté bones relacions i que s'ubiquen a Àsia, l'Orient Mitjà, l'Àfrica i Amèrica Llatina, la qual cosa alleuja també la pressió sobre les petrolieres occidentals, que poden centrar-se a proveir la demanda d'Europa i Amèrica del Nord. Veurem aviat rebaixes en els preus del combustible? Qui sap! En tot cas, l'alegria durarà poc: el 2035, els combustibles convencionals se suposa que ja no podran utilitzar-se i el que haurem de llançar-lo al cotxe seran combustibles neutres. En el millor dels casos, i segons Porsche, rondaran els dos euros el litre.