La Unió Europea ja ha anunciat que prohibirà la venda de vehicles de combustió interna a partir de 2035. Ja fa temps que la indústria automobilística busca solucions i algunes empreses, com Porsche, en proposen una: fer servir gasolina sintètica en substitució del fòssil. Amb la nova norma, Europa rebutja també aquest tipus d’energia, però cada cop són més els que reivindiquen la utilitat d’aquest recurs. Què és? Quan seran una realitat? Quin preu tindran? És una alternativa viable?

Què és la gasolina sintètica?

Es tracta de combustibles compostos per hidrogen, metanol i CO2 que utilitzen energia renovable per transformar-se en un material utilitzable en motors de combustió. En realitat, no és tan bo com sembla, ja que té una part positiva i una negativa. En ser un combustible segueix emetent gasos d'efecte hivernacle per alliberar la seva energia en el procés de combustió. El que passa és que el procés per produir-lo és més net. A diferència dels combustibles fòssils, aquests es produeixen sintèticament, mitjançant processos químics i físics que empren aire, aigua i energia renovable. A més, tot i que seria més costós, en aquesta línia hi ha una altra opció: la de produir combustibles sintètics neutrals processant residus i fent que el CO₂ que s'estalvia davant d'altres mètodes de processar residus és almenys el mateix que s'emetrà a la combustió.

Dels objectius de la Unió Europea per al 2035 s’entén que es tanca la porta a aquesta opció, però des de la indústria afirmen que comercialitzar vehicles que funcionin amb combustibles CO₂ neutrals seria una solució vàlida. Això sí, demanen més temps, ja que creuen que aquests combustibles no estaran prou desenvolupats d’aquí a 13 anys per a comercialitzar-los a gran escala. Com a data proposen 2050, quan calculen que seria possible desenvolupar carburants neutrals i viure en un món que no augmenti el CO₂ a l'atmosfera, preservant la combustió interna pràcticament tal com la coneixem ara.

Porsche posa preu al combustible sintètic

Un dels fabricants d'automòbils que més ha apostat per aquesta tecnologia és Porsche, que aquesta mateixa setmana ha anunciat que el preu no estaria tan lluny del que paguem actualment pels combustibles tradicionals i ha avançat que aquest 2022 la companyia ja produirà 100.000 litres. 

“La viabilitat d'aquests combustibles no és tan complicada com molts preveien. El preu estaria al voltant dels 2 dòlars i ja hem rebut el compromís de la Comissió Europea d’estudiar la viabilitat d’aquesta proposta”, ha explicat Oliver Blume, CEO de Porsche. En aquest sentit, ha afirmat que l’empresa vol multiplicar per 500 la producció per assolir els 50 milions de litres l’any 2024 i demostrar així que és una alternativa viable.