Ni a Catalunya ni a la resta d’Espanya progressa adequadament l’electrificació del parc mòbil de vehicles privats. Elements com el preu (si descomptem l’MG4 no existeix cap cotxe que no sigui un utilitari per menys de 30.000 euros), la degradació de les bateries o la situació de la xarxa d’infraestructures de recàrrega llasten les vendes. Per mirar de solucionar-ho, el Govern ha tingut una idea: substituir tot el seu parc mòbil per vehicles elèctrics o híbrids endollables, d’etiqueta ambiental de zero emissions o, només en casos excepcionals, justificats per raons tècniques i operatives, per vehicles amb altres tipus de combustió.

 

 

Quasi 900 vehicles elèctrics

L’adquisició centralitzada dels vehicles per part de la Comissió Central de Subministraments, òrgan de contractació de béns i serveis comuns adscrit al Departament d’Economia i Hisenda, permetrà a l’Administració catalana obtenir un millor preu aprofitant les economies d’escala i racionalitzar les necessitats de transport dels departaments i les entitats del sector públic. Així, l’anunci publicat avui preveu el subministrament de 1.055 vehicles en la modalitat d’arrendament sense opció de compra, 858 dels quals seran elèctrics o híbrids endollables i els altres 197 -furgonetes, tot terrenys, tot camins- seran de combustió interna. La data límit de presentació d’ofertes serà el proper 27 de març del 2024.

El valor estimat del contracte, dividit en 29 lots, puja a 79.931.712 euros, que inclouen l’import dels lloguers durant 36 mesos per als lots elèctrics i híbrids i durant 48 mesos per a la resta (45.040.560 euros); les possibles pròrrogues fins a un màxim de 24 mesos per als lots elèctrics i híbrids i de 12 mesos per a la resta (25.883.040 euros); i una eventual modificació del 20% en el cas que apareguin necessitats sobrevingudes durant l’execució del contracte, que és el màxim que permet la Llei de contractes del sector públic (9.008.112 euros).

841 vehicles susceptibles de rebre fons Next Generation EU

Del total de vehicles que surten a licitació, 841, distribuïts en 17 lots, són susceptibles de rebre subvenció dels fons Next Generation EU. De fet, el plec de clàusules especifica que les empreses que vulguin optar a 11 d’aquests 17 lots hauran d’oferir marques i models de vehicles inclosos a la base de dades del Instituto para la Diversificación y Ahorro de la Energía (IDAE). En cas contrari, quedaran excloses de la licitació. Els vehicles es destinaran a renovar la flota d’11 departaments de la Generalitat i 12 entitats del sector públic.  La iniciativa s’emmarca en l’Acord de Govern del 3 d’octubre, que aprovava el pla de transformació progressiva del parc mòbil públic terrestre de la Generalitat cap a un model de zero emissions l’any 2027 i l’ampliació i millora de la xarxa territorial de punts de recàrrega públics. El pla, que respon al compromís del Govern amb les polítiques d’eficiència energètica i mediambientals derivades del Pacte Verd Europeu (European Deal Green), per reduir les emissions del sector del transport, preveu implementar el projecte en quatre fases i durant un període de 4 anys.