El mes de gener passat, The New York Times destapava els plans de Mark Zuckerberg, CEO de Facebook, d'unir els sistemes de missatgeria de les seves tres principals aplicacions: Facebook, WhatsApp i Instagram. Tot eren rumors fins que ahir el mateix Zuckerberg feia públic un comunicat en el qual venia a confirmar l'avançat pel diari nord-americà i en el qual també s'esforçava a llançar un missatge tranquil·litzador als usuaris, els governs i el mercat sobre la nova privacitat en la qual s'està treballant.

Una tranquil·litat que és lògica que provi de transmetre –després dels diversos escàndols en els quals s'ha vist embolicat, sobretot, per l'ocorregut amb Facebook en els últims anys–, però que no es percep quan un repassa amb compte el contingut d'un comunicat que s'ha convertit en viral al cap de poques hores de publicar-se.

Sota el títol 'A Privacy-Focused Vision for Social Networking' ('Una visió enfocada en la privacitat de les xarxes socials'), Mark Zuckerberg posava l'accent en la pròxima interconnexió entre Facebook Messenger, WhatsApp i Instagram i la seva idoneïtat per a l'usuari de les tres aplicacions, perquè així pugui enviar els seus missatges indistintament per qualsevol de les eines citades.

I per reforçar la confiança dels qui miren amb lupa les actuacions de la seva companyia, revelava estar desenvolupant un millor sistema d'encriptació d'extrem a extrem que faci impossible que ningú, ni tan sols des de la mateixa empresa, no sigui capaç de detectar el contingut dels missatges. Així mateix, el CEO de Facebook reconeixia que l'opció d'interconnexió entre les tres eines es produirà en cada cas sempre que l'usuari així ho desitgi, ja que podrà també mantenir-les actives per separat. Pas a pas enumerava en el seu escrit els punts principals en els quals la companyia californiana anava a posar l'accent amb el canvi: les interaccions privades, l'encriptació, la reducció de la permanència de les dades, la seguretat i l'emmagatzemament segur de les dades de l'usuari.

Per què t'hauria de preocupar el comunicat?

En primer lloc, perquè el màxim mandatari de Facebook no gaudeix ara mateix d'una especial credibilitat per gaires declaracions públiques plenes de bones intencions que realitzi. A més, la privacitat ens concerneix tots però hi ha altres aspectes en els quals falla Facebook que tenen més a veure amb la intrusió que amb el fet que es llegeixin els continguts que escrivim en el dia a dia.

L'assumpte a què no fa referència el comunicat i que és d'una gran rellevància és el tan molest i preocupant factor de la publicitat personalitzada. Una publicitat personalitzada que quan va començar a donar-se ens sorprenia fins al punt de no entendre com Facebook sabia que ens interessava una marca de sabatilles d'esport o un joc de paelles antiadherents en presentar-nos-els al nostre mur, i a la qual desgraciadament semblem haver acostumat, quan es tracta d'una de les intromissions més grans en la privacitat de l'usuari que es poden donar. Sobre aquest aspecte, el text de Zuckerberg no fa ni una menció.

Però és encara pitjor, perquè la privacitat que en aquest punt està en joc no és la d'un usuari amb l'altre o d'altres, sinó la del mateix usuari amb Facebook, que per omissió en el comunicat amenaça de continuar monitorant la navegació de l'usuari i així continuar monetitzant la seva publicitat partint dels interessos de qui passa temps a la seva xarxa social.

Aquesta omissió d'informació es tracta per tant d'un silenci que ressona com un crit dins d'un text que està redactat a fi d'aportar una tranquil·litat i una confiança en les que no convé caure. Els llums vermells d'alerta haurien de continuar encesos.