Els grans estudis; que avui es diuen Disney, Warner, NBCUniversal, Sony Pictures i Paramount Global i no Colúmbia, 20th Century-Fox, Warner, Paramount, Universal, Metro Goldwyn Mayer, United Artists i RKO; les hi prometien molt felices amb l'IA. El seu pla, de fet, era molt concret: utilitzar-la com a amenaça davant de, primer, guionistes i, després, actors. Amb els primers, el desafiament va acabar en vaga i amb els segons, també. I allà segueixen.

iron kl8B 620x349@abc
 

Els guionistes

El perill cert que els sistemes d'IA suposen per als guionistes va créixer de manera exponencial amb la sentència ratificada per la jutgessa Beryl Howell segons qui les obres generades mitjançant IA no qualifiquen a l'hora de generar drets d'autor. El problema era clar: ara, amb l'IA pel mig, calia definir quin percentatge d'intervenció humana és necessari perquè es generi autoria. La solució, de moment, és precària: seran els estudis de producció els qui ho decideixin. Les desprotecció, llavors, és evident. I d'allà la vaga.

Els actors

Les següents víctimes del desafiament van ser els actors i no els protagonistes, sinó els que encarnen en baula més feble de la indústria, que no són d'altres que els secundaris i els extres. Ara, amb unes quantes preses d'un rostre i uns mínims enregistraments d'un individu real movent-se, es poden generar personatges que l'espectador no percebrà com creacions i sí com persones reals. Quantes vegades ha de cobrar el propietari del rostre o del cos a partir dels enregistraments del qual es generen aquests personatges? Segons els estudis, una; i això si finalment el metratge s'utilitza per a alguna cosa. En cas contrari (i n'hi ha ja alguns) no es cobra. Quin ha estat el resultat? Una altra vaga, aquesta convocada pel sindicat SAG-AFTRA. Des dels anys seixanta, no es vivia un conflicte així a Hollywood, però a Disney (la major més potent de totes avui) tenen altres idees amb què, de moment, ni guionistes ni actors no transigeixen. Estem davant del principi d'alguna cosa o faria falta un Kirk Douglas o un Dalton Trumbo perquè, de veritat, l'IA deixés de ser una amenaça amb què fer xantatge a uns i a d'altres i es convertís en una eina?