Allò de conduir, igual que allò d'arribar a final de mes, es posa més costa amunt cada dia: després de la pujada de gener, n'arribarà una altra de pitjor al febrer i, si el teu cotxe utilitza gasoil, no guanyaràs per a ensurts: després de l'eliminació de la bonificació universal de 20 cèntims, s'acosten noves pujades que afecten directament aquest combustible i ens afectaran tots, perquè a Espanya, tot el transport fa servir gasoil. Allò de l'hidrogen, de moment, només és un bonic somni.

Gasolinera IPC, carburant, preus elevats, respostar, transportistes, turismes ACN
 

Ja no es pot importar Dièsel de Rússia

El gasoil que importava la UE per cobrir la seva demanda interna era, fins que Rússia va envair Ucraïna, majoritàriament de fabricació russa. Moscou facturava entorn de la meitat de tot el gasoil refinament que s'importava al territori europeu i això suposava un 10% de la demanda total. Ara, en concret a partir del 5 de febrer, que està a la cantonada, entrarà en vigor una prohibició que impedeix a les petrolieres d'Europa Occidental de continuar important gasoil rus. I això tindrà conseqüències en els preus d'aquest carburant a Espanya, un país en el qual el 70% del parc mòbil es mou gràcies al gasoil.

Mesura anunciada

La mesura es va anunciar ja el desembre passat, però davant de la possibilitat de restriccions inassumibles pels consumidors i amb la voluntat de pressionar la inflació a la baixa, es va retardar la seva aplicació. Durant aquell temps, les petrolieres han intentat proveir-se en la mesura possible, però Repsol i Cepsa ja donen per fet que la pujada del gasoil serà notable en les properes setmanes. Per això, el Govern de Pedro Sánchez prepara ja un nou paquet d'ajuts encara no concretats. Amb el dièsel més car que la gasolina des de fa mesos, estem a punt d'entrar en un escenari que no agradarà a ningú. I menys que a ningú, al mateix govern, perquè al maig se celebren municipals i autonòmiques. La mitjana europea de vehicles que utilitzen gasoil és del 42%, però, a Espanya. el percentatge assoleix el 70%. El cataclisme que s'acosta dona com per posar-se a tremolar. Fins on arribarà la inflació en un país sense xarxes ferroviàries suficients com per articular una mobilitat interurbana sense cotxes i amb tot el transport depenent d'un gasoil que, tot i que encara no a preu d'or, costarà, més o menys, el mateix que l'encens i la mirra?