Sabies que a Espanya hi ha empreses especialitzades en transport d'obres d'art i que algunes de les firmes més importants del sector logístic tenen divisions especialitzades en el trasllat d'aquest tipus de mercaderies? En països amb un vast patrimoni cultural com el nostre, es tracta d'un negoci en alça, especialment com a conseqüència de la multiplicació de museus i centre d'interpretació que hem viscut en les últimes dècades, però totes aquestes empreses i divisions especialitzades s'enfronten a un seriós problema: no tenen manera de repercutir sobre els seus clients el sobrecost derivat de la inflació, ja que els seus clients són, gairebé sempre, administracions públiques.

 

Pressupostos tancats

Les administracions públiques treballen sempre amb pressupostos anuals i, també amb contractes plurianuals que es renoven després de complexes negociacions i no inclouen, tret d'en casos gaire especials, salvaguardes contra la inflació. La situació ha arribat a un punt tal que, en determinats casos, hi ha concursos d'adjudicació de serveis que convoquen l'Administració i queden deserts perquè ningú no es presenta. Hi ha increments en les quantitats assignades, sí, però no donen per cobrir els sobrecostos: "a les companyies no ens donen els números i entraríem ja perdent diners", expliquen des del sector. El trasllat d'una obra d'art entre Madrid i Londres obliga a utilitzar un contenidor sencer, ja que aquest tipus de mercaderies no poden compartir espai amb d'altres i això dispara els costos.

 

Més demanda de serveis

La demanda de serveis d'aquest tipus s'ha incrementat molt notablement en els últims mesos ja que, a fi de la pandèmia, les exposicions temporals i els esdeveniments de tota mena s'han multiplicat. Així, i per atendre-la i no perdre diners, les empreses planifiquen recorreguts curts i el més ràpids possibles arribant fins i tot a dividir un trasllat en diversos viatges. El trasllat d'una obra d'art requereix gestions prèvies que poden prolongar-se durant dos mesos o més i impliquen anàlisi de riscos, disseny d'embalatge i elecció de mitjà (o mitjans) de transport. Es tracta, a més, d'un sector intensiu en costos laborals, perquè exigeix de plantilles estables i professionals experts.