Ho indica la Comissió Europea en nom de les autoritats de protecció dels consumidors de 23 dels 27 estats membres de la UE: un 40% de les botigues electròniques manipulen els usuaris amb el que la mateixa Comissió denomina patrons foscos, que no són cap altra cosa que eines que inciten el visitant a fer al web en qüestió una cosa que, al principi, no tenia prevista.

Gairebé 400 botigues|tendes controlades
La dada procedeix d'un estudi realitzat per la Xarxa de Cooperació per a la Protecció dels Consumidores que ha permès analitzar 399 pàgines de comerciants minoristes que comercialitzen productes de tota mena. D'aquests gairebé 400 llocs web, 148 incloïa patrons obscurs com, per exemple, temporitzadors falsos de compte enrere, interfícies dissenyades per induir a la compra, sistemes de subscripció i informació oculta que, per poder-se veure, exigia dur a terme algun tipus d'acció. Els temporitzadors falsos es van detectar a 48 webs, els sistemes que dirigien a l'usuari a subscripcions o a productes més cars que el consultat es van veure en 54 i 70 mostraven un disseny que ocultava informació rellevant com les despeses d'enviament, la composició dels productes o la disponibilitat d'una opció més barata. A més, 23 de les pàgines web analitzades intentaven manipular mitjançant l'ocultació de dades rellevants els usuaris perquè se subscriguessin a algun servei
Advertiments
En les properes setmanes, els responsables de les diferents autoritats nacionals de protecció del consumidor contactaran amb els propietaris de cadascun dels comerços en línia en la qual cosa s'han detectat procediments d'aquest tipus a fi que rectifiquin. Si no ho fan, s'exposen a la possibilitat de ser sancionats.