L’aparició de les noves tecnologies i en conseqüència, de les noves formes de comunicació, ens han aportat un seguit d’avantatges i facilitats que podem aplicar al nostre dia a dia. On s’han fet molt presents i útils aquestes tecnologies, han estat a l’hora de facilitar processos, com és el cas del sector farmacèutic, on s’ha agilitzat molt més aquests processos, permetent guanyar temps perquè el farmacèutic el pugui dedicar als seus pacients.  

Ecoceutics n’és un exemple. La companyia integrada per més de 170 farmàcies repartides arreu de Catalunya i Balears, compta amb 25 anys d’experiència al sector. Un grup integrat per un equip multidisciplinar i especialitzat que ajuda a les farmàcies a evolucionar per adaptar-se als nous reptes i a les necessitats d’una societat que viu en constant evolució.

La digitalització de les farmàcies permet als farmacèutics més comoditats i facilitats a l’hora d’atendre als pacients, a qui poden dedicar més temps

Valero Pallàs, director general d’Ecoceutics, explica com es va generar la companyia, fruit d’una agrupació de farmacèutics de la mateixa promoció de la universitat “que compartien inquietuds i van començar a ajuntar-se per compartir experiències i procediments”. Un fet que l’ha portat a ser la primera organització farmacèutica capdavantera en poder oferir targeta client, per exemple, o en destacar amb la innovació d’intentar mirar més enllà, dins el sector farmacèutic.  

Ecoceutics Oficinas  37 LR

Valero Pallàs, director general d’Ecoceutics

La importància de la digitalització en relació amb el pacient

“El 2016 – 2017, la digitalització va adoptar un paper important. Prèviament, tot era manual, i això a les farmàcies es notava molt perquè tenia un cost procedimental molt elevat”, apunta Pallàs, que recorda com a partir de llavors, es va començar a digitalitzar tot el back office -tot el que no té a veure amb el contacte amb el pacient-, fins avui dia.

Una part que actualment, les farmàcies Ecoceutics tenen digitalitzades al 80 – 90%, tot un procés que amb la pandèmia del coronavirus s’ha vist accelerat molt més. “Des de les comandes a la introducció de factures”, explica el directiu, tot i que apunta que, malgrat tot, encara els falta un pas més: la transformació digital. “Seria ideal, per exemple, que el client no només tingui l’opció de relacionar-se amb el farmacèutic acudint a la farmàcia, sinó que pogués parlar amb ell des de casa, amb una videoconferència”. Una transformació en la qual s’està treballant i que en un futur no molt llunyà, s’intentarà posar en pràctica.

Però a efectes pràctics, què comporta pel client o pacient aquesta digitalització? “Si li preguntes a un farmacèutic a què dedica la major part del seu temps, et dirà que un 80% el dedica a procediments que no aporten cap mena de valor afegit a la societat ni al pacient. Però aquests, són procediments que s'han de fer, perquè si no el negoci no funcionaria”, explica Pallàs.

Per això, el que s’ha fet des d’Ecoceutics amb l'ajuda de tots els farmacèutics que formen part de la companyia, ha estat automatitzar tots aquests processos del dia a dia per tal d’obtenir més temps per dedicar-lo al pacient. De fet, des del mateix grup, es busca l'evolució de les farmàcies recolzant-se amb aquestes tecnologies, per això totes elles tenen un mentor que els acompanya en tot el procés de transformació, en el qual el titular de la farmàcia decideix el ritme d'implementació. Un aprenentatge dividit en 3 fases que, en definitiva, serveix per oferir un millor servei al client, molt més cuidat i personalitzat.

Amb la digitalització, el pacient guanya més proximitat amb el seu farmacèutic de confiança

Alguns exemples d’aquesta transformació tenen nom propi. ecoBuy és l’eina que utilitza la companyia relacionada amb la gestió, ja que permet automatitzar les compres directes als laboratoris i disminuir l’stock. Una eina que li permet estalviar una mitjana d’1,5 hores diàries que abans es dedicaven únicament a les compres. Un altre exemple és l’ecoFidelity 3.0, que vindria a ser la targeta client, on el pacient elabora els seus propis patrons de consum, fet que li serveix a la farmàcia per cuidar i oferir productes personalitzats i adequats a cada necessitat.

Farmàcia Eugeni Fors Vicepresi1Farmàcia Eugeni Fors

Una aplicació al servei del pacient

El director general d’Ecoceutics, Valero Pallàs, explica que de cara a un futur no molt llunyà, s’està treballant per la implementació d’una aplicació que estigui al servei del pacient i que li permeti saber i conèixer quins són els productes que pot trobar a la seva farmàcia de confiança i, en cas de no tenir el que busca, poder-ho demanar i que ho tinguin en menys d’una hora.

“Amb aquesta aplicació pretenem mostrar quin és el camí que creiem que ha de tenir la farmàcia vers als seus clients”, puntualitza Pallàs, qui assegura que això li facilitarà al pacient poder rebre promocions adaptades a les seves necessitats i al seu consum habitual. Una transformació útil i necessària per a farmacèutics i pacients, per satisfer cada necessitat i adaptar-la a cada cas.