Fa molts anys que Amazon s'ha convertit en l'autèntic referent tant de les compres en línia com de les consultes per conèixer les característiques o el preu d'un producte. Són tantes les possibilitats que ofereix i tan variat el seu extens catàleg, que moltes vegades hi entrem per fer una cerca i no tenim clar a la primera amb què quedar-nos. Per això, precisament, l'ajuda que proporcionen les valoracions i els comentaris dels usuaris són tan importants si no tenim les idees clares.

El problema és que recentment s'ha descobert que no és or tot el que lluu i que també el sistema d'Amazon està patint una onada de valoracions falses que desvirtuen la raó per la qual va ser creada. De moment no està afectant ni de bon tros la majoria dels productes del web nord-americà, però sí que s'han detectat trampes en alguns productes electrònics d'origen xinès.

El grup de consumidors Which? ha descobert una allau de ressenyes falses valorades amb 5 estrelles en articles tecnològics. Productes com auriculars, rellotges intel·ligents, bandes de fitnes o càmeres de bord de marques totalment desconegudes per a l'usuari corrent estan rebent la màxima qualificació en els seus perfils. Això sí, no tenen el reconeixement d'Amazon que els usuaris que els valoren hagin adquirit el producte en qüestió en aquesta web prèviament.

Per exemple, un dels auriculars les ressenyes dels quals va estudiar Which? és l'anomenat Celebrat —desconegut pel gran públic—, que tenia 439 ressenyes i curiosament totes amb la mateixa puntuació per part dels usuaris d'Amazon. De la mateixa manera, cap d'aquestes no estava verificada per Amazon com a corresponent a una compra de Celebrat realitzada al web líder al món.

Podria semblar menor però l'assumpte és certament rellevant ja que un important nombre d'usuaris d'Amazon basen les seves compres en funció de com estiguin valorats els productes. Tant el preu com la valoració d'altres usuaris són els eixos principals en els quals es mou la majoria de la gent a l'hora de comprar articles que no coneixen.

I el cert és que segons es desprèn de les dades conegudes recentment, el problema a què s'enfronta Amazon —i per tant els seus clients— és considerable. Durant els anys 2017 i 2018, el nombre de ressenyes no verificades era de 300.000 al mes i només el 75% d'aquestes presentaven 5 estrelles. Ara, el març de 2019, la xifra s'havia disparat a 1.800.000 i el 99,6% estaven valorats amb 5 estrelles. Lògicament, les xifres parlen per si soles i el sistema de valoració d'Amazon està perdent credibilitat a passos de gegant.