Els grans vaixells –siguin mercants o de passatgers- que atraquen als ports catalans, estan en el punt de mira de la Generalitat: el Govern autonòmic acaba d’aprovar un avantprojecte de llei de l’impost sobre les seves emissions portuàries. Aquesta nova norma, expliquen “permetrà establir un tribut pioner a Europa que vol ser un incentiu per aconseguir que es redueixin les emissions per escala dels vaixells que atraquen als ports de Catalunya”. Segons assenyalen “tindrà un impacte directe en la salut de les persones perquè millorarà la qualitat de l’aire que respirem”. Lluís Salvadó, president del Port de Barcelona, explicava aquest mes de setembre que la comunitat portuària catalana sent "malestar" amb una norma que converteix els ports de Barcelona i Tarragona en els dos únics grans ports europeus on es pagarà aquesta taxa.

/uploads/s1/35/74/91/40/crucero-twitter_15_630x420.jpeg
 

Per grans embarcacions

La taxa, expliquen aquesta setmana des de la Generalitat en una nota, “pretén ser un incentiu per aconseguir que les grans embarcacions amb capacitat o volum superior a 5.000 tones d’arqueig brut  que atraquen als ports catalans redueixin les emissions per escala dels contaminants atmosfèrics òxids de nitrogen (NOx) i partícules (PM), sense que suposi un inconvenient per al desenvolupament de l’activitat econòmica”. L’impost, assenyalen també, “ té caràcter finalista i els ingressos que se’n derivin dotaran el Fons per a la Protecció de l’Ambient Atmosfèric”. Aquest fons finança despeses i inversions públiques en matèria de protecció de l’ambient atmosfèric i de millora de la qualitat acústica. La Generalitat calcula que anualment es recaptarà a través d’aquest tribut 7,5 milions d’euros.

El gravamen establert per la normativa per a aquests grans vaixells és d’1 euro per quilogram de NOx i PM emesos per embarcació. Per al càlcul de la base, la Llei estableix una fórmula que té en compte les emissions produïdes tant pels motors propulsors en la fase de maniobra com pels motors auxiliars i les calderes durant tota l’escala. Per calcular aquestes emissions, es tenen en compte diferents elements, com ara la potència dels motors, el factor de càrrega dels motors propulsors, els consums específics i els factors d’emissió.

Exempcions i bonificacions

La Llei estableix tres supòsits d’exempció: per als vaixells que presten serveis públics; per als que es veuen obligats a atracar o fondejar en cas de perill o força major i per als que duen a terme activitats d’ajuda humanitària. Amb el mateix objectiu, la llei també preveu dues bonificacions de la quota íntegra: una primera, del 10%, per als vaixells que disposen d’un sistema per a la connexió a la xarxa elèctrica, però no s’hi poden connectar per manca de disponibilitat del port; i, una segona, també del 10% de la quota, per als que disposin d’algun certificat que n’acrediti la millora energètica, com ara els certificats Enviromental Shipping Index (ESI), el Green Award, el Clean Shipping Index (CSI) i el certificat de registre al sistema de gestió i auditoria mediambiental de la Unió Europea (EMAS). D’altra banda, s’estableix una bonificació del 25% de la quota íntegra de les escales que realitzen les empreses prestadores del servei de les línies d’interès públic definides en la normativa estatal amb origen i destinació Palma de Mallorca, Maó o Eivissa.