Saps a quina velocitat multen realment els radars? Segurament no, perquè nosaltres tampoc ho sabem. En realitat, si descomptem la DGT i la Guàrdia Civil o les policies autonòmiques, no ho sap ningú. I, segons com, no ho saben ni ells, perquè el criteri de la DGT ha canviat diverses vegades. Ara, aquest organisme ha decidit fer pública la dada perquè tothom sàpiga amb quines cartes juguem.
Les regles del cinc i el set
Fins ara, s'aplicaven dues regles: la del cinc i la del set. Ambdues, permetien saber més o menys a partir de quina velocitat es multava. Segons la primera de les dues regles citades, quan la velocitat que es mesura és inferior a 100 km/h, el marge d'error és de 5 km. Això suposa, per exemple, que si el limiti de velocitat és 50 km/h, el radar multa quan detecta un cotxe a 55 km/h. La regla del set és idèntica, però per a límits superiors a 100 km/h, perquè en aquest cas el marge d'error és de 7 km/h. Per tant, si el límit és 120, només es multa a partir de 127 km/h.
Radars més petits i precisos
La DGT disposa ara de radars més petits i més precisos que tenen un marge d'error menor. Les regles del cinc i del set ja no serveixen, perquè ara el marge d'error és només de 3 km/h a qualsevol zona si el radar és fix. Si el radar és mòbil, el marge s'amplia a cinc i això serveix també per als radars dels helicòpters. En suma, que molta cura.