Cal saber anglès per a progressar dins de l'àmbit laboral. Segons estudis dels quals disposa la plataforma d’aprenentatge d’idiomes Babbel, el 70% dels treballadors necessiten tenir un domini, si més no, bàsic d'aquest idioma. A Catalunya, i segons una enquesta realitzada pels responsables del portal entre un miler de directius, el 85% dels catalans en llocs de responsabilitat parla almenys un idioma a més del català i el castellà. D’ells, el 81% parla anglès, un idioma que és utilitzat pel 72% de les persones enquestades a la seva feina i que, gairebé per unanimitat (98%), es considera fonamental quan s’accedeix a un lloc directiu al nostre país.

images
 

Quin és el nivell?

Les dades de l'estudi també parlen sobre el nivell d'anglès dels professionals directius: del 81% dels enquestats catalans que afirma parlar anglès, el 54% té un nivell alt o mitjà-alt, mentre que el 40,5% afirma tenir un nivell mitjà. Només un 5,5% té un nivell baix. Tal com es dedueix d'aquestes dades, el coneixement de l'anglès en llocs directius és a Catalunya més gran que el de la població general a Espanya (segons dades de l'INE, només el 35% dels espanyols d'entre 18 i 65 anys en parla), i superior és també el nivell (d'aquest 35% només un 20% en parla a nivell avançat). Això indica que el panorama laboral, especialment en posicions de responsabilitat, requereix un nivell d'anglès molt més elevat que el que actualment té la mitjana espanyola. “Una de les diferències que trobem entre els directius i la població en general és que les persones amb llocs de responsabilitat tendeixen a sentir-se més còmodes parlant en anglès. Cal destacar, que un dels problemes que tenen els espanyols en parlar és la “vergonya”. I és que, segons dades extretes d'un altre estudi que vam elaborar, el 82% no se sentia còmode amb el seu accent quan parlava anglès i, per contra, gairebé el 47% dels directius catalans no tenen vergonya ni cap altre problema en comunicar-se a anglès”, assenyala Cristian Silva, executiu de comptes a Babbel. Tot i això, hi ha un 22% dels directius enquestats que afirma preocupar-se sobretot perquè no l'entenguin i un 23% a qui preocupa que els seus col·legues espanyols jutgin el seu nivell. El que sí que tenen clar els directius catalans és que l'anglès continua sent un aspecte on els professionals del nostre país tenen marge de millora. Un 4% qualifica el nivell d'anglès en l'àmbit laboral com a "molt bo", mentre que un 19% el considera "bo". La majoria, un 55%, opina que el nivell és "regular" i un 22% el descriu com a "dolent". Si ens comparem amb els veïns italians, francesos i portuguesos, pel que fa als nostres coneixements d'anglès, l'estudi revela que el 52% dels enquestats creuen que estem al mateix nivell que ells i, en contrapartida, el 36% considera que som pitjors angloparlants.
 

El domini de l'anglès, un avantatge en multinacionals

Dels enquestats catalans que van indicar treballar per a una multinacional, el 60% va afirmar que el coneixement de l'anglès els ha brindat oportunitats laborals, mentre que el 34% va assenyalar que, encara que no va ser un factor decisiu a la seva carrera professional, els ha ajudat a exercir millor les seves funcions. “En un context globalitzat on les activitats professionals s'internacionalitzen cada cop més, i considerant que les multinacionals són una font important d'ocupació, aquesta dada adquireix rellevància. Si aspirem a créixer dins una empresa que opera a diversos països, comptar amb habilitats en anglès ens col·loca en avantatge respecte a altres empleats”, apunta Cristian Silva. D'altra banda, entre les activitats que duen a terme els directius d'empreses multinacionals en anglès, destaca l'enviament de correus electrònics: un 65% d'enquestats afirma que és una de les tasques recurrents. El segueixen les trucades de vídeo o trucades, formant part de la rutina del 46%. Pel 44,5%, els coneixements d'anglès són necessaris a les reunions presencials, i un 36% va afirmar que es comunica en anglès amb els seus companys de feina.