Els patinets elèctrics i la resta de VMP no necessiten d'assegurança obligatòria, però aquesta situació està a punt de canviar: fa res, el Govern anunciava ja la seva intenció d'activar els canvis legislatius que ho faran possible. L'horitzó, això sí, encara és ampli: principis de 2026. Podrà l'actual Govern ser el que s'encarregui? En tot cas, les xifres donen la raó al fràgil executiu de Sánchez: a Barcelona, el 2023, es van veure implicats en més sinistres que les bicicletes.

Patinet elèctric Eco Tour PRIXTON1
 

Implicació

Amb tot, el més preocupant és que, malgrat que només l'1% dels desplaçaments que es registren en Barcelona tenen als patinets i els VMP com protagonistes, aquests vehicles estan implicats en el 5% dels sinistres. Fins i tot RACC disposa de dades cridaneres sobre els VMP: el 15% dels usuaris d'aquest tipus de vehicles admet haver tingut accidents amb danys personals.

Solvència

Malgrat tot, implantar l'obligació de contractar una assegurança per als propietaris d'aquests vehicles pot ser més una benedicció que un problema: el Cap de Seguretat Viària de la Fiscalia General de l'Estat admetia que els conductors de VMP solen tenir-lo difícil –igual que els de bicicletes- si tenen un accident. En circular sense assegurança i tenir un accident, es revela sovint que manquen de solvència patrimonial suficient per fer front als danys que causen. La dada permet avançar alguna cosa: les assegurances per a VMP serà, probablement, bastant cars.