La xarxa del metro de Barcelona té un total de 293,4 tones de materials de construcció amb amiant, segons l'inventari d'elements de fibrociment que ha finalitzat la companyia Transports Metropolitans de Barcelona (TMB), que té previst retirar-los en un termini de tres anys.

Segons ha informat TMB, l'elaboració d'aquest inventari és el pas previ per executar el pla de retirada, que es durà a terme fins al 2022 amb un pressupost d'uns cinc milions d'euros. La companyia ha recordat que des del 2006 ja ha retirat 108,7 tones de planxes, panells i tubs amb amiant. L'empresa va contractar el 2017 l'elaboració d'aquest inventari exhaustiu d'elements amb amiant per planificar-ne retirada seguint una ordre de prioritats i avançar-se així a la seva possible degradació.

Els materials de fibrociment amb amiant s'han trobat en 834 localitzacions, la majoria de les quals (422) corresponen a planxes i panells que sumen 22.755 metres quadrats de superfície. També s'han trobat 7.768 metres lineals de tubs i canals en 240 llocs, i altres elements en 172 punts més. Segons dades de l'Institut d'Estudis de la Seguretat recollides pel Consell de Relacions Laborals de la Generalitat en un informe recent, "les quantitats de fibrociment presents encara a Catalunya, a principi de 2017, s'estimaven en 4.074.739 tones", per la qual cosa la presència d'aquest material en instal·lacions i dependències del metro de Barcelona representa el 0,007% del total.

Què és el fibrociment?

El fibrociment és un material compost de ciment i fibres d'amiant utilitzat de manera generalitzada en la construcció d'edificis i dependències en la segona meitat del segle XX, i no desprèn fibres si no es manipula, per la qual cosa no comporta perill per a les persones.

TMB ha informat que ha licitat ja els treballs per rehabilitar la coberta del taller de material mòbil de Metro a la Sagrera, que inclou uns 3.000 metres quadrats de planxes de fibrociment, i preveu que es puguin executar el 2020 "amb les màximes garanties per a les persones que treballen i viuen a l'entorn".

"Totes aquestes actuacions s'emmarquen en la voluntat de TMB de tractar de manera responsable i diligent la problemàtica de l'amiant present a la xarxa de metro, i de posar els recursos necessaris per donar la millor resposta, que ha de ser l'eliminació o neutralització de tots els materials amb contingut d'amiant en el termini més breu possible", ha destacat un portaveu de la companyia. 

En aquest sentit, ha recordat que fins ara han invertit uns 8 milions d'euros en més de 40 contractes a empreses de construcció, material ferroviari, salut laboral, anàlisi de laboratori, consultoria, sense comptar el cost de la substitució anticipada dels 42 trens més antics, licitats amb un preu inicial de 447 milions d'euros.

Revisions mèdiques

Sobre el programa de vigilància de la salut del personal de Metro potencialment exposat a fibres d'amiant, fins al 20 de juny, de les 1.064 persones convocades a visita mèdica l'han passat 928, la qual cosa equival al 87,2%.

En aquestes revisions mèdiques, s'han diagnosticat 26 casos de manifestacions pleurals: 23 casos d'engrossiments pleurals, 2 de plaques pleurals no calcificades i 1 de placa pleural calcificada. Segons TMB, cap d'aquestes afeccions pot considerar-se una patologia greu i no ha requerit tractament mèdic, només un control mèdic més freqüent dins el programa de vigilància.

A més, una persona no inclosa en aquest grup de 26 continua en situació d'incapacitat temporal en període d'observació per possible malaltia professional, i s'espera el resultat de les proves i estudis per fer el diagnòstic definitiu.