CaixaBank, a través del seu Programa de Voluntariat, ha impulsat durant aquest any un total de 46 activitats a Catalunya relacionades amb l'atenció al col·lectiu de la tercera edat. Coincidint amb el Dia Internacional dels Avis, l'Associació de Voluntaris de CaixaBank presenta un balanç de l'actuació des de principi d’any.

Des de gener, prop de 100 voluntaris han participat accions de suport, acompanyament i cura de gent gran que han beneficiat a més de 1.700 persones a Catalunya. En l’àmbit estatal, més de 200 voluntaris han participat en un total de 110 activitats durant l'any, atenent més de 2.000 persones.

Arran de la pandèmia, el voluntariat s'ha adaptat a les necessitats d'acompanyament telemàtiques. Durant aquest any s'han reforçat les trucades telefòniques, les videoconferències i l'enviament postal de comunicacions escrites com a cartes i dibuixos. A més, amb l'objectiu de reduir la bretxa digital existent en aquest col·lectiu, CaixaBank ha posat en marxa enguany un programa de ‘Digitalització del Tercer Sector’. Juntament amb Deloitte, ja s'han realitzat diversos tallers virtuals dirigits a una vintena de beneficiaris, tractant temes com l'ús de les eines d'ofimàtica (Word, PowerPoint, Excel), xarxes socials i plataformes de comunicació en línia (Zoom, Skype, WhatsApp), entre altres.

En conjunt, s'han comptabilitzat més de 3.500 participacions i prop de 4.000 hores de voluntariat dirigides al col·lectiu de la tercera edat. En aquests moments, gràcies a l'avanç de la vacunació, s'han pogut reprendre algunes activitats presencials, millorant el desenvolupament i l'acompanyament a majors tant en residències o hospitals com en els seus domicilis. Per exemple, s'han impulsat activitats socioeducatives en residències com en l’Onada de Riudoms (Tarragona); crides periòdiques per a mantenir el contacte amb avis de l’Esplai de Santa Cristina d'Aro (Girona) o iniciatives per a acompanyar als residents del centre “Ca la Sileta” de Palau d’Angesola (Lleida).

Durant l'estiu, es continuaran atenent majors que es troben en situació vulnerable. Així, al voltant de 50 voluntaris participaran aquest estiu redactant cartes, poemes o relats per als avis; organitzant tallers de cuina; impartint classes d'eines de comunicació digital; celebrant els seus aniversaris en les residències; fent seguiment telefònic o organitzant sortides i passejos a l'aire lliure. Per exemple, a través de l'entitat Adopta un Avi, al voltant de 120 voluntaris participen durant l'any, “apadrinant” a un beneficiari de la tercera edat, de manera que s'estableix una comunicació periòdica i una relació d'amistat i proximitat entre els participants.

El voluntariat a CaixaBank

L'Acció Social és un dels pilars del Pla de Responsabilitat Social Corporativa (RSC) de CaixaBank dins del seu model de banca socialment responsable. A més del suport a la distribució d'ajudes econòmiques de la Fundació “la Caixa”, Acció Social CaixaBank impulsa el voluntariat corporatiu a través del seu Programa de Voluntariat format per empleats en actiu de l'entitat i el seu grup, de la Fundació “la Caixa”, de jubilats i prejubilats de totes dues organitzacions, així com d'amics, familiars i clients.

En 2020, la iniciativa va complir el seu quinzè aniversari de labor solidària. En total, en l'últim any, al voltant de 4.600 persones compromeses han format part del voluntariat actiu de CaixaBank, participant en més de 4.250 activitats solidàries. A més, CaixaBank organitza la Setmana Social, en la qual es mobilitzen desenes de milers de voluntaris. Gràcies a tots ells, s'ha contribuït a ajudar a més de 133.000 persones vulnerables en tot el país en matèria d'educació financera i inserció laboral, salut, pobresa infantil i altres activitats.