Els treballadors de terra d'Iberia comencen aquest dissabte la primera de les quatre jornades de vaga convocades a l'aeroport del Prat a l'agost –el 24 i 25 i el 30 i 31-. Els sindicats denuncien la temporalitat dels empleats i reclamen una solució tenint en compte el volum i les particularitats de l'aeroport català, solució que no s'ha assolit en les dues reunions de mediació celebrades aquesta setmana amb la direcció de la companyia.

L'aturada ha obligat Vueling a cancel·lar preventivament 112 vols, 46 aquest dissabte i 66 diumenge; i Iberia n'ha cancel·lat sis. Foment ha dictat uns serveis mínims d'entre el 32% i el 53% segons el tipus de vols.

Els empleats d'Iberia Serveis Aeroportuaris de Barcelona, que s'encarrega de la gestió dels equipatges de fins a 27 companyies al Prat, protesta per la falta d'estabilitat de la plantilla, l'excés de càrregues de feina, les hores extraordinàries i la reorganització de torns per conciliar la vida familiar i laboral. Les quatre jornades convocades se sumen a les que ja va realitzar el darrer cap de setmana de juliol.

Davant d'aquesta convocatòria, el departament de Treball va convocar les parts a una reunió dimarts i a una nova el passat dijous però totes dues van finalitzar sense acord. En acabar la darrera d'aquestes trobades, UGT es va mostrar oberta a continuar negociant però de moment no hi ha convocats nous contactes.

UGT sosté que la direcció d'Iberia ha demostrat "absoluta manca d'interès" en apropar posicionaments i arribar a acords i li reclama que tingui en compte les xifres i les particularitats de l'aeroport de Barcelona a l'hora de negociar. Segons els sindicats però, l'empresa sosté que les reclamacions que fan s'han de tractar en el marc d'una negociació estatal.

Serveis mínims del 32% al 53%

El ministeri de Foment ha decretat uns serveis mínims del 53% per als vols peninsulars i estrangers on l'alternativa de transport públic suposi un recorregut de cinc hores o més. En el cas de vols peninsulars amb un recorregut inferior a cinc hores els serveis fixats són del 32% i en la connexió amb les illes es garanteixen el 100% dels vols. De la mateixa manera, estan garantits tots els vols dedicats a tasques d'emergència com ambulància, incendis, transport d'òrgans per a transplantaments, protecció civil o rescats.

En aquest sentit, UGT ha realitzat assembles aquesta setmana per demanar als treballadors el compliment dels serveis mínims, tot i considerar-los "excessius".

Coincidència de protestes

La vaga del personal de terra d'Iberia coincideix amb l'aturada indefinida del personal de Trablisa, empresa que presta el servei dels controls de seguretat, que es va iniciar el 9 d'agost. En aquest cas però Foment va decretar uns serveis mínims del 90%, cosa que fa gairebé imperceptible la incidència de l'aturada.

D'altra banda, els tripulants de cabina de Ryanair han convocat deu dies de vaga al setembre -1, 2, 6, 8, 13, 15, 20, 22, 27 i 29- en les tretze bases d'arreu de l'Estat. En aquest cas, els sindicats temen que les retallades i el tancament de bases anunciats afectin 350 tripulants de cabina i 200 pilots. D'aquests, 130 tripulants són de Girona i també entre 40 i 50 pilots.

Aquest cap de setmana, i amb xifres prèvies a les cancel·lacions, hi havia programades 1.000 operacions a l'Aeroport de Barcelona i 190.000 seients ofertats per al dissabte i 1.075 operacions i 200.000 seients per a diumenge.