Aquest dimarts comença tot. A primera hora de demà se sabrà si la vaga de cinc dies d’aquest mes de març estarà secundada per bona part de la comunitat educativa o si només la tirarà endavant una minoria dels docents. Tot i que és significatiu que les famílies hi donen suport. 15, 16, 17, 29 i 30 de març són els dies que els sindicats del món educatiu han triat per fer vaga. Asseguren que hi ha demandes històriques -nascudes de les retallades de la crisi econòmica- que obliguen els docents a sortir al carrer, però hi ha una gota que va fer vessar el got: que el Departament decidís modificar el calendari i avançar l’inici del curs escolar al cinc de setembre. Tot i tractar-se d’una mesura que segurament és necessària, el president de la Generalitat, Pere Aragonès, i el conseller d’Educació, Josep Gonzàlez-Cambray, van anunciar la modificació sense haver-ho consultat prèviament amb els sindicats o el Consell Escolar. Això és el que ha provocat el crit al cel de la comunitat educativa.

Els sindicats no van trigar gens ni mica a carregar contra la decisió -que titllaven de “bomba de fum”- i a demanar la dimissió de Cambray. Consideraven que era una maniobra del Govern per apartar del debat l’obligació d’haver d’introduir el castellà com a llengua vehicular i de la proposta de nou currículum a l’escola. A més, asseguren que aquesta modificació també atempta contra els drets laborals dels professionals de l’educació. Cal tenir en compte que l’agost és un mes de vacances i que els docents, per tant, arriben a l’escola i comencen a preparar el curs l’1 de setembre. Enguany, el 3 i 4 de setembre cauen en dissabte i diumenge, de manera que els sindicats consideren que dos dies no són suficients per preparar el curs.

Davant d’això, el Departament s’escuda en el fet que també ha decidit avançar un mes -de finals de juliol a finals de juny- els nomenaments de la plantilla estructural del curs següent. El problema, però, és que part del professorat no té contracte els mesos de juliol i agost, un fet que dificulta les tasques organitzatives durant l’aturada prèvia a l’inici de curs. El sindicat USTEC, majoritari en el món educatiu, va manifestar que l’avançament provoca "greus problemes logístics perquè implica un sobreesforç organitzatiu a uns centres ja massa carregats". És per això que hi ha diversitat de versions sobre si la mesura afecta els drets laborals o no. De totes maneres, l'aturada compta també amb el suport de les famílies.

WhatsApp Image 2022 03 14 at 17.19.01

IES Maragall de Barcelona

Les mobilitzacions

L’acció dels sindicats no acaba en la vaga. Hi ha previstes una sèrie de mobilitzacions. Les tres consecutives d’aquesta setmana ja estan anunciades. Aquest dimarts 15 els professors estan convocats a dos quarts de dotze a Jardinets de Gràcia de Barcelona per manifestar-se fins al Departament d’Educació. L’endemà, dimecres 16, la mobilització estarà descentralitzada, amb concentracions i manifestacions a Tortosa, Tarragona, Girona, Lleida i Manresa. No obstant això, a la capital catalana també es preveu una manifestació que anirà des de l’Estació de Sants fins al Saló de l’Ensenyament, ja que aquell dia és el de la seva inauguració. Dijous 17, per altra banda, hi haurà una concentració a la plaça del Mercat d’Amposta, i una manifestació barcelonina: des de la plaça Universitat fins a la plaça Sant Jaume.  

 

Serveis mínims

Davant d’aquestes aturades, el Departament d’Empresa i Treball ha decretat els serveis mínims pels dies 15, 16, 17, 29 i 30 de març per tal que les escoles puguin funcionar amb la màxima normalitat possible. Tot dependrà, evidentment, del seguiment que tingui l’aturada per part dels docents. De totes maneres, el Govern ha dictat que en aquests cinc dies hi hagi un 33% del professorat actiu, de manera que hi haurà un mínim d’un professor per cada tres aules. Això té efecte des d’Infantil 3 a 4t d’ESO. Per altra banda, els serveis mínims augmenten fins al 50% a l’educació especial i a les llars d’infants. I també hi haurà d’haver la meitat del personal pel que fa al servei de menjador, d’acollida, extraescolar i l’atenció als alumnes amb necessitats especials. El Departament també demana que en tot moment hi hagi, com a mínim, una persona de l’equip directiu treballant. I a les escoles bressol hi ha de treballar una persona del claustre.