USTEC reclama al Govern una negociació a banda del Consell d'Educació i preveu més vagues al novembre

USTEC, el sindicat majoritari de docents a l'educació pública de Catalunya, ha acusat el Govern de Salvador Illa de voler "desactivar" el conflicte sindical dels mestres amb la seva proposta d'entesa de país a través del Consell de l'Educació de Catalunya, una iniciativa que titlla de debat "estèril". Així, el sindicat reclama una negociació pròpia amb els representants dels treballadors a través d'una mesa marc on només es tractin els temes que afecten l'escola pública. USTEC creu que un possible debat sobre l'educació no ha de substituir la negociació sindical i, a més, el sindicat manté reticències pel que fa al Consell pel pes que pot tenir la concertada. De no obrir-se aquesta nova negociació, la portaveu sindical, Iolanda Segura, ha amenaçat de fer més vagues al novembre.

El sindicat majoritari valora positivament que el Govern hagi assumit l’objectiu d’arribar al 6% del PIB en educació, com marca la Llei d'Educació de Catalunya, i també ha celebrat el pla de climatització de centres d'aquí a 2031. Tanmateix, Iolanda Segura ha avisat que "les paraules se les emporta el vent" i que els anuncis no resolen res per si mateixos si no es materialitzen. A tall d'exemple, ha posat d'exemple l'incompliment durant disset anys del 6% del PIB. Així les coses, USTEC lamenta que Illa no ha fixat cap data ni ha donat cap concreció de pressupost. "Sense calendari ni concreció, torna a ser una promesa buida", ha resolt Segura.

És per aquest motiu que USTEC reclama al Govern constituir aquesta "mesa marc de negociació" per acordar un "pla de blindatge de l'escola pública". Aquesta mesa hauria de comptar amb interlocució política i capacitat pressupostària, i hauria de complementar-se amb els espais de negociació col·lectiva corresponents per abordar les condicions laborals, segons han detallat els portaveus del sindicat aquest dimarts en roda de premsa. La proposta d’USTEC s’articula en cinc àmbits de negociació, cadascun amb documentació prèvia, objectius concrets, responsables polítics, pressupost, terminis i mecanismes públics de seguiment.

Pel que fa al primer àmbit, el finançament, USTEC demana establir un calendari pel 6% del PIB, amb un primer increment als pressupostos de 2027 i objectius anuals verificables per assolir-lo en quatre anys. El sindicat reclama cap tancament a la xarxa pública i un pla per construir la xarxa 0-3 amb condicions homogènies. Quant a l'escola inclusiva i les ràtios, USTEC reclama plantilles adaptades a les necessitats de cada centre, amb especialistes per a la diversitat, i un calendari "ambiciós" de reducció de ràtios que tingui en compte la matrícula viva.

El sindicat insisteix també en una clàusula salarial vinculada a l'IPC per evitar que els docents perdin poder adquisitiu i aplicar la jornada laboral de 35 hores amb reducció de dues hores lectives. Així mateix, recorden la reclassificació del personal laboral i les millores ja pactades per a totes les categories del sistema. La resta de demandes són les habituals: substitucions des del primer dia, estabilitat de plantilles, reducció de la burocràcia de manera efectiva, rehabilitació de centres vells i substituir barracons i blindar el català com a llengua vehicular. Algunes de les qüestions s'han abordat als acords assolits a finals del curs passat després del cicle de mobilitzacions intens i USTEC reitera que s'han de complir.

Més protestes a l'octubre i vagues al novembre si no hi ha avenços concrets

Durant les pròximes setmanes, USTEC farà noves trobades als centres per recollir problemàtiques i establir prioritats de cara a un nou cicle de mobilitzacions. El sindicat admet que ha de valorar la disposició dels docents a continuar mobilitzant-se després de la vaga del 8 de setembre que va donar el tret de sortida del curs. La setmana del 5 d’octubre, USTEC també preveu trobades amb l’afiliació als diferents territoris per compartir el moment actual i construir el pla de lluita. El sindicat ha situat el novembre com a escenari de més vagues si no hi ha avenços verificables, precedides per accions territorials puntuals a l'octubre.