El Govern i les universitats han acordat iniciar el procés per incorporar el curs que ve la modalitat virtual al màster universitari en Formació del Professorat d’Educació Secundària Obligatòria i Batxillerat, Formació Professional i Ensenyament d’Idiomes. L’acord es formalitzarà aquest divendres a la Junta del Consell Interuniversitari de Catalunya (CIC). Es tracta d’una modalitat que impartirà la Universitat Oberta de Catalunya (UOC) i representa la primera d’aquestes característiques dins el sistema universitari del país. Les pràctiques, com és preceptiu en aquest tipus de màster, serien presencials com ja ho són per a totes les modalitats online que actualment només es poden cursar fora del territori. 

L’objectiu del Govern és que la modalitat virtual permeti augmentar l’oferta actual en unes 1.000 places en aquelles especialitats amb més dèficit de professorat, com ara les de Llengua i Literatura Catalana i Llengua i Literatura Castellana, Anglès i Matemàtiques. També es vol donar resposta a la forta demanda experimentada els darrers anys i que ha fet que el curs 2021-2022 tan sols hagi pogut cobrir un 41% de les places sol·licitades. L’increment de places s’avança així mateix a les possibles jubilacions de professorat previstes pel Departament d’Educació. Amb aquesta operació, el Departament de Recerca i Universitats pretén evitar la marxa d’estudiants catalans d’aquest màster a altres territoris de l’Estat espanyol; un fet que provoca que els alumnes no es familiaritzin amb la immersió lingüística i que no tinguin del tot clar com aplicar-la quan acaben trobant feina a Catalunya.

Ara, la UOC haurà d’iniciar el procés de verificació d’aquesta modalitat que ha de validar en un primer moment l’Agència per a la Qualitat del Sistema Universitari de Catalunya (AQU Catalunya). En cas de ser favorable, haurà de rebre el vistiplau definitiu del Consell d’Universitats espanyol. El procediment previ requerit per a la seva validació explica que aquesta modalitat no es pugui començar a impartir abans del curs 2023-24.

El Consell Interuniversitari de Catalunya (CIC) ja va avançar el passat mes de desembre la planificació del màster per al període 2022-2025, corresponent als cursos acadèmics 2022-2023, 2023-2024, i 2024-2025. La nova oferta, acordada en el marc de la Comissió de Programació i Ordenació Acadèmica del Consell Interuniversitari de Catalunya (CIC), potencia aquelles especialitats que eren més deficitàries en disponibilitat de professorat com era el cas de l’Anglès, Català, Castellà, Biologia-Geologia, Física-Química, Matemàtiques, i Tecnologia/Tecnologies Industrials.

En aquest sentit, amb vista al curs vinent s’està estudiant la possibilitat d’augmentar l’oferta de places en les modalitats més sol·licitades com ara català i castellà. La nova programació triennal millora la flexibilització de l’oferta dels diversos grups docents i augmenta al final del trienni el caràcter semipresencial dels cursos. Pel que fa a les places ofertes, per al curs acadèmic 2022-23 el màster preveu oferir un total de 2.040 places.

"Un màster de país"

La consellera de Recerca i Universitats, Gemma Geis, ha celebrat aquest acord i ha deixat ben clar que "no ens podem permetre, si volem defensar la llengua catalana i el nostre sistema pedagògic, que els estudiants d'aquí cursin el màster fora de Catalunya". En aquest sentit, ha assegurat que es tracta d'un "màster de país que els estudiants han de poder cursar en el sistema universitari català". "El nostre sistema educatiu ha de tenir professors que facin el màster de secundària a Catalunya", ha sentenciat la cap del Departament.