Google torna a estar a l'ull de l'huracà després que hagi rebut diverses denúncies per perjudicar a editors que depenen del contingut que patrocinen per obtenir ingressos. De fet, la matriu de Google, Alphabet, serà investigada per la UE per aquestes denúncies continuades que han fet diversos d'aquests periodistes.
La Comissió Europea iniciarà una investigació
Això es deu al fet que Google penalitza excessivament el contingut esponsoritzat o patrocinat dins de les notícies d'aquests treballadors. Aquesta situació, encara que pugui semblar poca cosa, afecta de manera molt notable a aquests editors, que veuen com les seves notícies no tenen l'impacte que podrien arribar a tenir per aquesta penalització, i en conseqüència, perden una gran quantitat de diners. Molts periodistes afectats asseguren que aquí no hi ha contingut fraudulent ni trampes de posicionament: són reportatges, entrevistes i articles elaborats, simplement amb un acord comercial al darrere. Però l’algoritme, en molts casos, no fa matisos.
La situació està arribant al límit i la Comissió Europea prepara una investigació exhaustiva per acabar amb aquesta degradació laboral. Tot apunta que el cas s'emmarcarà en la Llei de Mercats Digitals, llei en la qual es prioritza que les grans tecnològiques com Google no apliquin cap mena de penalització excessiva al contingut patrocinat dels treballadors que utilitzen la seva plataforma per publicar notícies amb espònsors.
A més, també vetlla perquè les empreses tecnològiques no afavoreixin injustificadament els seus serveis. En cas que la investigació de la Comissió Europea o trobi oportú, Google podria rebre una multa que podrien afectar el 10% dels seus ingressos totals. Per la qual cosa, no estaríem parlant d’una multa simbòlica, sinó d’un cop econòmic important.
Una penalització que pot ser excessiva
Cal recordar que aquesta penalització que està aplicant Google té a veure amb una política que es va seguir per fer front al correu brossa que es va crear l'any 2024. Google s'empara en aquesta política per justificar aquest castic, de fet va informar que tot el contingut de baixa qualitat creat per confondre o enganyar a la gent seria durament penalitzat, així com els llocs web en les que estan publicades aquestes notícies.
Tot i això, són molts els editors que troben desmesurada aquesta mesura, tenint en compte que el contingut que fan és de qualitat, però necessiten monetitzar amb publicitat o espònsors aquest contingut per obtenir més ingressos. El problema no és només la penalització d’un article concret, sinó la dependència estructural dels editors respecte a Google. I aquesta és una discussió que, a Europa, fa temps que cou i que podria marcar la relació futura entre els cercadors i els periodistes.