Un advocat general del Tribunal de Justícia de la Unió Europea (TUE) ha equiparat la plataforma Uber als taxistes i ha dictaminat avui que la plataforma nord-americana és un servei de transport al qual es pot exigir llicència i altres autoritzacions per prestar servei als estats membres.

Les opinions de l'advocat general no són vinculants per al Tribunal europeu, que dictarà sentència més endavant, però en la majoria dels casos les seves conclusions coincideixen amb la decisió definitiva.

El Tribunal amb seu a Luxemburg examina el litigi que enfronta Uber als jutjats de Barcelona amb l'associació professional Elite Taxi, que agrupa el gremi de taxistes a la capital catalana i acusa la marca nord-americana de competència deslleial pel seu servei UberPop.

La denúncia d'Elite Taxi

Elite Taxi ja va interposar fa tres anys una denúncia contra Uber, ja que els consideren competència deslleial.

La decisió, pel que sembla, ha estat determinant no només per a Uber, sinó per a tot el sector de l'economia col·laborativa, ja que serà la primera vegada que la UE prengui una decisió formal sobre el tema.

El 2014 el col·lectiu de taxistes va denunciar Uber a Espanya en considerar que no tenia dret a donar el servei UberPop, que posava en contacte conductors no professionals amb passatgers, perquè ni la tecnologia ni els conductors tenien la llicència o les autoritzacions que exigeix la llei per exercir de taxista.

El Suprem ja l'investigava

El Suprem va admetre a tràmit a principis d'abril el recurs de la Generalitat de Catalunya sobre l'activitat de la plataforma Uber. L'Alt Tribunal obre una investigació per decidir si Uber s'ha de sotmetre a la intervenció administrativa del sector del transport, o, per contra, s'ha d'entendre que desenvolupa una activitat exclosa de l'ordenació de transports i que no està sotmesa a llicència o autorització, per considerar-la emparada pel principi de lliure establiment i prestació de serveis que proclama la llei de la Societat de la Informació.

La Secció I de la Sala contenciosa administrativa va declarar que la qüestió plantejada per la Generalitat té interès cassacional i que pot determinar la jurisprudència sobre si la plataforma s'ha d'acollir al marc regulador de les activitats d'intermediació o connexió d'usuaris i serveis a través de plataformes o aplicacions digitals, fet que podria portar que aquestes activitats puguin ser sotmeses, a partir d'ara, al règim d'intervenció administrativa propi de la normativa sectorial de transport.

Renunciar a la presidència

"Em vaig unir a Uber a causa de la missió i el desafiament de construir capacitats globals que ajudessin l'empresa a madurar i prosperar a llarg termini". Amb aquestes paraules, qui va ser president d'Uber fins al març, Jeff Jones, va començar el seu discurs per anunciar la seva renúncia a la presidència de l'empresa.

Jones va destacar el següent: "Ara està clar, tanmateix, que les creences i l'enfocament de lideratge que han guiat la meva carrera són incompatibles, pel que he vist i experimentat a Uber, i ja no puc continuar com a president del negoci de viatges compartits".

El paper del president es va posar en dubte després que Uber es llancés a començaments de març a la recerca d'un director d'operacions per ajudar a dirigir l'empresa juntament amb el president executiu, Travis Kalanick.

Fins al moment, Jones havia dut a terme algunes de les responsabilitats de director d'operacions. Es va unir a Uber després de passar per Target Corp, on va ser director de màrqueting i va dur a terme la modernització de la marca del minorista. "Volem donar les gràcies a Jeff pels seus sis mesos a l'empresa i li desitgem tot el millor", ha reivindicat un portaveu d'Uber en un correu electrònic.