El passat 10 de juliol un ciutadà de Barcelona estava sopant al restaurant Vicio de la capital de Catalunya quan va detectar que la carta de l’establiment, i tal com preveu la llei, no estava en català. Tal com també marca la llei, l’home va demanar al restaurant poder presentar una queixa mitjançant el full de reclamacions de l’establiment un fet que, assegura, li van negar. Li van dir que no en tenia i que si volia presentar una queixa havia d’anar a l’Ajuntament. El restaurant és propietat d'Aleix Puig, un dels guanyadors del famós programa de televisió MasterChef.

Clatellot a Ciutadans en buscar les pessigolles a un ciutadà

El ciutadà va trucar al 112 al voltant de dos quarts de nou, i des de la sala es va remetre l’incident als Mossos d’Esquadra, de la comissaria de Sarrià-Sant Gervasi, el lloc on està situat el restaurant que, presumptament, no tenia la carta en català i no va voler facilitar el full de reclamacions al client. L’avís es va rebre a dos quarts de nou en punt a la comissaria de Sarrià. Com que no era un avís urgent, des de la comissaria no es va enviar cap patrulla al restaurant. Més tard, quan havien passat quinze minuts des de la primera trucada, el ciutadà va tornar a trucar al 112, reclamant una patrulla. A tres quarts de nou des de la sala del 112 es va tornar a peticionar el servei a la comissaria dels Mossos d’Esquadra de Sarrià-Sant Gervasi.

En la seva particular guerra contra la llengua catalana, i per buscar les pessigolles a l'alertant, el diputat Matías Alonso va trametre una pregunta parlamentària al conseller d’Interior, Joan Ignasi Elena, per saber si la persona que havia trucat al 112 havia fet un ús indegut d’aquest telèfon d’emergències i si des de l’administració es podia actuar contra ell. El conseller republicà, en una resposta publicada al Butlletí Oficial del Parlament de Catalunya (BOPC), explica el cas i assegura que el ciutadà que va trucar al 112 per reclamar la falta de full de reclamacions és un establiment és un dels serveis que pot fer aquest telèfon. 

Trucar al 112 per reclamar el full de reclamacions està permès

Per Mossos, les incidències per no voler facilitar els fulls de reclamació estan tipificades com a incident en els protocols operatius de les sales del 112. És més, la policia catalana, té l’encàrrec, en funcions de policia administrativa, també de controlar que es compleixi la llei en aquest àmbit de defensa dels ciutadans. “No es tractaria d’una falsa emergència ni tampoc de trucades reiterades, ja que la segona trucada es fa per reclamar un servei d’un incident tipificat als protocols operatius de la sala del 112”, assegura el conseller Elena en la seva resposta al diputat espanyolista. D’ofici o per petició d’inspecció per part d’un ciutadà, els Mossos d’Esquadra, com també les policies locals, poden aixecar una acta si els establiments no faciliten fulls de reclamació als clients que volen presentar, de manera formal o oficial, una queixa, sigui per la llengua, l’atenció o el servei