Carregant...

Els Mossos d'Esquadra viuran avui un canvi de fons. Qui fins avui ha estat el director general de la Policia, Josep Lluís Trapero, ha anunciat que dimiteix després d'haver perdut la confiança de la consellera d'Interior, Núria Parlon, en el procés per escollir la nova cap del cos. La dimissió de qui va ser cap del cos i que va ser escollit per Salvador Illa com a màxim responsable polític dels Mossos arriba en un moment complicat, quan, arran de la jubilació de Miquel Esquius, el departament havia d'escollir un nou comissari en cap. Les tensions entre la consellera i el director general, però, han acabat amb la dimissió d'aquest darrer, segons han confirmat fonts de la conselleria. 

Nova cap dels Mossos

Aquest matí també es nomenarà Sílvia Catà com a la nova cap del cos, després que la mateixa titular d'Interior ho anunciï en una reunió amb la Prefectura i alts comandaments dels Mossos a la seu del departament. L'escollida és la comissària en cap de Girona, Sílvia Catà. També s'espera un acte al Palau de la Generalitat, a mig matí, per anunciar oficialment el nom. La consellera també anunciarà el nom del nou director general de la Policia, que serà Ferran López, que també va ser cap dels Mossos i que ara estava apartat per la seva mala relació amb el major Trapero.

Feia setmanes que la relació entre la consellera i Trapero no passava pel seu millor moment, arribant a moments de tensió interna gairebé, asseguren fonts d'Interior, insostenible, i el director general no va acceptar la proposta que va fer la consellera per ser la nova cap dels Mossos, fet que l'ha portat a dimitir i plegar. Els darrers dies el soroll de fons s'havia amplificat. Des d'Esquerra, socis d'investidura de Salvador Illa, havien verbalitzat, a través del seu president, Oriol Junqueras, que calia rellevar a Trapero del capdavant de la direcció general de la Policia. L'enfrontament ha arribat al seu moment àlgid el dia que Parlon ha anunciat qui serà la nova cap dels Mossos i Trapero, el fitxatge estrella del PSC, marxa per la porta del darrere.  

Del GEI a ser director general de la Policia

Ferran López Navarro, nascut a Madrid el 16 de novembre de 1966, serà el nou director general de la Policia. Amb més de tres dècades de trajectòria als Mossos d’Esquadra, on va ingressar l’any 1989, López és un dels comandaments més veterans i amb més experiència de la policia catalana i ja havia ocupat anteriorment les màximes responsabilitats operatives del cos. Al llarg de la seva carrera ha passat per àmbits molt diversos, tant operatius com de comandament i coordinació. Va formar part del Grup Especial d’Intervenció (GEI) i posteriorment va ser cap de la comissaria de l’Hospitalet de Llobregat, cap de la Regió Policial Metropolitana Sud i coordinador operatiu de la Policia. També ha dirigit la Comissaria Superior de Coordinació Central i la Comissaria Superior de Coordinació Territorial.

López va assumir el comandament dels Mossos en un dels moments més complexos de la història recent del cos, quan el govern espanyol va aplicar l'article 155 de la Constitució Espanyol i va deixar sense competències el Departament d'Interior. Quan la Generalitat va recuperar el control dels Mossos, va ser substituït. Després de deixar la primera línia policial, entre 2021 i 2022 va exercir com a director d’Operacions i Seguretat del FC Barcelona. L’any 2023 va tornar als Mossos per posar-se al capdavant de la delegació del cos a Madrid i integrar-se de nou a la Prefectura, càrrec que ha mantingut fins ara, tot i que amb una relació freda amb Josep Lluís Trapero, qui avui substituirà.

Ferran López, nou director general de la Policia, en una imatge d'arxiu / ElNacional.cat

El seu perfil combina l’experiència policial amb una extensa formació en direcció pública i seguretat. És graduat en Ciències de l’Educació per la Universitat Autònoma de Barcelona i ha cursat, entre d’altres, l’Executive Master in Public Administration d’ESADE, el Curs Superior de Direcció i Coordinació de la Seguretat Pública de la Universidad Ortega y Gasset i el Programa Superior de Direcció i Gestió de la Seguretat Pública de l’Escola d’Administració Pública de Catalunya. L’any 2025 també va completar el Curs de Defensa Nacional del CESEDEN.

La primera dona al capdavant dels Mossos

Sílvia Catà Culubret, nascuda a Arenys de Munt el 14 de maig de 1973, serà la nova comissària en cap dels Mossos d’Esquadra i assumirà, per tant, el màxim comandament operatiu de la policia catalana. Llicenciada en Administració i Direcció d’Empreses per la Universitat Autònoma de Barcelona, va ingressar al cos l’any 1998 i ha desenvolupat bona part de la seva trajectòria en l’àmbit territorial i de la seguretat ciutadana. Catà ha anat assumint progressivament responsabilitats de comandament en diverses estructures territorials dels Mossos. Entre els anys 2018 i 2019 va ser cap de l’Àrea Bàsica Policial de Mollet del Vallès i posteriorment va exercir com a coordinadora regional de Seguretat Ciutadana de la Regió Policial de Barcelona.

La comissària en cap, Sílvia Catà, en una imatge d'arxiu, a Barcelona / ACN

Entre 2022 i 2023 va ser sotscap de la Regió Policial de Barcelona i, l’1 de juliol de 2023, va assumir la direcció de la Regió Policial de Girona, ja amb la categoria de comissària. Des d’aquesta posició ha estat al capdavant de la gestió policial de les comarques gironines fins al seu nomenament per integrar-se a la Prefectura. La nova comissària en cap arriba, així, a la màxima responsabilitat operativa dels Mossos amb un perfil especialment vinculat a la gestió territorial, el comandament d’unitats de seguretat ciutadana i la coordinació policial, sent el primer cop en la història que una dona serà la màxima cap dels Mossos.