Noves mesures contra la circulació de patinets elèctrics a Catalunya. El Servei Català de Trànsit (SCT) ha proposat que l'edat mínima per circular en patinet elèctric sigui els 16 anys. A més, també que l'ús de casc sigui obligatori i que els usuaris d'aquests vehicles de mobilitat personal disposin d'una assegurança de responsabilitat civil contractada. Trànsit ha elaborat una proposta d'ordenança de regulació comuna on s'inclou una sèrie de recomanacions amb l'objectiu d'homogeneïtzar les normatives municipals de Catalunya sobre aquests elements. El document, que pretén ser una guia per a totes les poblacions, també prohibeix circular per les voreres, rambles o passejos. 

L'ordenança de Trànsit té l'objectiu de guiar i facilitar als municipis la inclusió de la regulació dels vehicles de mobilitat personal (VMP) en les seves ordenances de mobilitat o circulació. Alhora vol simplificar i clarificar la informació sobre els drets i deures dels usuaris dels patinets elèctrics. L’eina pretén promoure una mobilitat urbana més segura per a tots els col·lectius, una millor convivència entre els diferents modes de transport i protecció dels més vulnerables com els vianants.

Ordenar la mobilitat dels patinets elèctrics

El director del Servei Català de Trànsit, Ramon Lamiel, ha remarcat que “aquest dossier tècnic és una ordenança d’ordenances, una eina per ordenar la mobilitat d’aquests vehicles, la sinistralitat dels quals hem vist que s’ha incrementat notablement els darrers anys”. Lamiel ha detallat que s’ha dut a terme una anàlisi de la normativa actual i s’ha detectat que hi ha molta confusió sobre l’ús d’aquests vehicles. “Amb aquest dossier oferim als municipis criteri, opinió i autoritat”, ha subratllat. El titular de Trànsit també ha assenyalat que el text dona a les poblacions catalanes un punt de partida que els servirà de base. 

El document, que s’inclou en el 29è Dossier Tècnic del Servei Català de Trànsit sobre recomanacions per a la circulació segura dels vehicles de mobilitat personal, aconsella a les entitats locals sobre aspectes encara no legislats en la circulació de patinets elèctrics. L'ordenança també especifica quins són els espais pels quals poden circular aquests vehicles per tal de pacificar la convivència entre els conductors de patinets elèctrics i la resta d'usuaris de la via pública. En aquest sentit, de forma genèrica no permet la circulació de VMP en voreres, rambles o passejos; es recomana no transitar en espais d’ús preferent de vianants i respectar l’itinerari accessible per a les persones que van a peu. A banda, també s’especifiquen les zones de circulació prioritària com vies ciclables i zones 30 quilòmetres per hora. Als carrers amb una limitació a 50 quilòmetres per hora es recomana evitar circular-hi amb VMP i es recorda la prohibició de transitar per travesseres i vies interurbanes.

Multes per als conductors de patinets

El document de Trànsit també recorda que els conductors de patinets poden incórrer en conductes sancionables, com per exemple: l'ús del telèfon mòbil o d’auriculars, no sotmetre’s a la prova d’alcohol o drogues, circular per voreres o zones de vianants o circular amb un acompanyant. Aquest model d’ordenança és un annex d’un estudi més ampli sobre els vehicles de mobilitat personal que ha realitzat l’SCT i que dona resposta al Pacte Nacional per a la Mobilitat Segura i Sostenible sobre establir recomanacions per a la circulació segura dels vehicles de mobilitat personal.

Trànsit també està preocupat per l'augment d'accidents de trànsit amb víctimes de vehicles amb motor no matriculats a Catalunya. Unes dades que han anat en augment entre 2018 i 2021; si bé l'any 2018, aquesta tipologia de transports només representaven un 0,4% dels implicats en accidents de trànsit, mentre que l’any 2021 ja eren el 4,2%; una xifra que s’aproxima a la de les bicicletes, que representen el 5,6% dels implicats en accidents de trànsit. Majoritàriament, els accidents en què es veuen implicats vehicles amb motor no matriculats són col·lisions amb altres mitjans de transport.  El dossier tècnic també registra les diferents ordenances municipals existents a Catalunya i conclou que entre les grans ciutats catalanes (municipis amb més de 100.000 habitants) hi ha més percentatge d’ordenances actualitzades i adaptades.