Els viatgers que aquest dilluns al matí han hagut d'agafar un vol a l'Aeroport del Prat han patit llargues cues a la zona dels controls de seguretat en ple conflicte laboral dels agents de l'empresa Eulen i la direcció, amb esperes d'almenys tres hores. Fonts dels treballadors han denunciat les condicions en què han de fer la seva feina i la pressió a la qual estan sotmesos per absorbir tota la càrrega de feina en un aeroport en creixement constant de nombre de viatgers i en nivell 4 d'alerta antiterrorista. La situació ha quedat normalitzada al voltant de dos quarts de dotze del migdia, segons Aena. Els agents de seguretat han convocat una vaga per al pròxim 4 d'agost i aquest dimarts hi ha prevista una reunió de mediació entre les dues parts.

Reacció del Govern

Josep Rull, conseller de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat, ha instat Aena, agència gestora de l’aeroport, a ser el màxim diligent possibles a la hora de resoldre aquest conflicte que està afectant els passatgers”.

Tanmateix, Rull s’ha referit als missatges exitosos sobre la gestió de l’aeroport que fins ara havia fet Enric Millo, delegat del Govern a Catalunya, assenyalant-li que el que cal són “poques declaracions i molta operativitat”.

Ressò a les xarxes

Segons han informat fonts d'Aena a l'ACN, tots els filtres de seguretat a l'Aeroport del Prat han estat disponibles i no hi ha més operacions previstes que un dilluns d'estiu. Així, per avui s'espera que l'aeroport registri més de 1.000 enlairaments i aterratges. Tot i els retards en els controls de seguretat i el risc que els passatgers poguessin perdre l'avió, des de l'ens gestor no es té constància que s'hagi hagut de reconfigurar algun vol.

Una de les treballadores de l'empresa Eulen, Purificación Infante, ha denunciat la "manca de personal" i les condicions de treball que han de suportar els agents de seguretat, ja que l'empresa els exigeix "pressa" perquè no es registrin cues als controls davant el risc de ser sancionats per Aena. Infante ha comentat que des d'aquest diumenge es fan els controls complint el 100% de la normativa, tal com s'ha fet fins ara –precisa– però amb el temps que es requereix.

Segons Infante, aquesta situació fa temps que es produeix, però mai de forma "tan exagerada" com en aquest darrer any, coincidint amb l'entrada de l'empresa Eulen en la prestació del servei. Per exemple, afegeix, la manca de personal els impedeix descansar uns minuts, menjar o poder anar al lavabo o haver d'aturar els controls si en un determinat moment falta un o una agent per fer els escorcolls, ja que els treballadors no disposen de relleus i en cada unitat hi ha d'haver almenys un home i una dona. "Estem cansats i esgotats", resumeix.

Les dues parts es reuniran aquest dimarts davant la convocatòria de vaga prevista per al pròxim 4 d'agost, en què els treballadors presentaran la seva proposta de serveis mínims.